Hold CTRL-tasten nede (cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller – for å redusere.
/, Foreldrerollen/«Jippy, barnefri, helg og fest!»

«Jippy, barnefri, helg og fest!»

Kanskje er det på tide å begynne å snakke sammen om hvordan vi drikker eller fester. Hvorfor blir et så stort samfunnsproblem diskutert så lite, både i det offentlige og det private rom? Hva slags promillegrense ønsker vi rundt barna våre?

«Jippy, barnefri, helg og fest!»

Mette la ut meldingen på facebooksiden sin, sammen med et bilde av et godt fylt glass med rødvin. Det tok ikke lang tid før oppdateringen hadde mange likes og var fylt med kommentarer som: «Kos deg», «Samme her – vi sees snart», «Det fortjener du», «God helg. Vi er klare med vin og mat her i gården også nå». J

Dette er en vanlig facebook melding i inngangen til en helg. Når helgen kommer skal vi slappe av og kose oss.  Vin er kos. Vin er kultur, og vin kan være status. Vi «brifer » gjerne med glass, flasker og etiketter.

Det er få av oss som sier: «Endelig fredag. Sofaen venter. Jeg skal slappe av, se gullrekka på tv og ruse meg!». Nei, vi sier, og formidler gjerne på facebook: «Endelig fredag. Sofaen venter. Jeg skal slappe av, se gullrekka på tv og nyte et glass vin – fordi jeg fortjener det!» Vin er det gode liv.

Lille Kristian går i 4 klasse. I høst var han hos helsesøster. Han var tankefull og litt bekymret. Grunnen var at mamma gjerne tok et glass vin på kvelden. Han hadde aldri sett mamma full, så det var ikke det som bekymret han. Det som plaget han var at «Hvis noe skjer med meg, hvem skal da kunne kjøre meg til sykehuset? Mamma har jo drukket vin, og kan ikke kjøre?».  Denne gutten hadde heldigvis en klok helsesøster som tok kontakt med mammaen. De hadde en samtale sammen alle tre. Mammaen hadde ikke tenkt over at dette var Kristians bekymring.

For barn er de negative konsekvensene ved rusmidler ikke knyttet opp til mengden eller typen rusmidler, men til funksjonelle og relasjonelle problemer som en konsekvens av inntaket.  Barn eller partnere kan oppleve rusmiddelbruket plagsomt lenge før det er snakk om en mengde som er helseskadelig for den som ruser seg. Fagsjefen på Borgestadklinikken, Frid Hansen, pleier å si: «Den voksnes lever synes å tåle mer enn barnas psykososiale helse.»

Kanskje er det på tide å begynne å snakke sammen om hvordan vi drikker eller fester. Hvorfor blir et så stort samfunnsproblem diskutert så lite, både i det offentlige og det private rom? «Vi har såpass mye glede av alkohol. Og vi vet ikke hvordan vi skal diskutere glede og risiko samtidig» sier rusforsker Sverre Nesvåg.

«Jeg fester kun når barnet er hos den andre forelderen og jeg har barnefri. Barna mine får aldri se meg full». Mange foreldre er bevisste på å skåne barna fra alkohol og fest. Men ikke alle. Du er i et selskap – du ser en annen forelder full. Barna er med. Hva gjør du? Dette er et dilemma flere har opplevd.

  • Hva slags promillegrense ønsker vi rundt barna våre?
  • Er det ok å drikke litt alkohol med barn til stede?
  • Diskuterer vi bruk av alkohol sammen med venner?
  • Hvordan har bruken av alkohol endret seg etter at vi ble foreldre?

Dette er noen av spørsmålene som Stavern skole i Larvik har hatt oppe til diskusjon på et foreldremøte i 1.klasse, etter deltakelse i programmet «Barn i rusfamilier – tidlig intervensjon. Tilbakemeldingene var gode: «Utrolig bra tema! Viktig at det blir tatt opp og ufarliggjort. Dette vil skape en tankerekke og bevisstgjøring hos den enkelte»

Når vi legger ut oppdateringer med vinglasset på facebook. Er vi bevisste på hvorfor vi gjør det og hva vi vil formidle med det?

Vi nærmer oss fredag. Jeg ønsker deg en god helg -med eller uten barn. Jeg selv har bestemt meg for ikke å drikke et eneste glass med vin i november. Jeg tror helgene blir festlige likevel. Det er snart fredag, og jeg gleder meg. Jippy!

Kommentarer

  1. unnielisabeth 31. oktober 2013 at 18:32 - Reply

    Det er noko eg kan tru på. Barn vert bekymra fordi dei vaksne ikkje har full kontroll og då kjenner barna at dei må ta ansvar sjølve og det fryktar dei. Dei tek på eit vis sorgene på forskudd og vert redde for kva som kan skje dersom noko hender og dei må løyse saka. Sverre Nesvåg sin kommentar her er fornuftig, men han dumma seg ut i radioen her for berre ei vekes tid sidan. Ungdom bør ikkje ruse seg for å løyse problema sine, men samfunnet må heller støtte opp om andre tiltak som til dømes sosiale samversarenaer istaden for at ungdommane sit aleine på rommet sitt med datamaskina i fanget og «snakkar» med andre. Det sosiale fellesskapet er viktig. Det er gjennom det me har noko å hente, ikkje gjennom rusen.

  2. Monica Iselin Evang 31. oktober 2013 at 20:30 - Reply

    Jeg er veldig enig i det du skriver, men jeg får liksom ikke lov til å uttale meg, fordi jeg ikke drikker alkohol i det hele tatt. Men jeg synes ikke det er greit at folk tar seg en øl eller en vin når barna er til stede. De bør gjøre det etter at barna har lagt seg, og da kun den ene foreldren, slik at en forelder er edru. Det å ha barn er jo som å være på «vakt» og man kan bare ikke drikke når man er i tjeneste.

    • Kari Waka 1. november 2013 at 08:56 - Reply

      Enig i at man har «vakt» når man har barn, og at den ene av foreldrene bør være edru. Men jeg er ikke enig i at den andre skal skjule at den tar seg et glass vin. (ikke full selvsagt) Hvorfor skjule og lure barna til å tro at vi ikke rører alkohol. Barn blir ungdommer etterhvert og da skal kanskje temaet opp til diskusjon. Skal man da lyve å si at man ikke drikker? Hvis en ungdom avslører at du drikker, etter at du har skjult det, spør han ikke om hvor mye, da har du tapt den diskusjonen, og kan bare håpe at det går bra. Tenk moderasjon, skap trygghet og åpenhet,

      • Afshin Erman Rifat 1. november 2013 at 13:09 - Reply

        Du har helt rett Kari, ett barn som vokser opp i ett hjem som har ett naturlig forhold til alkohol, ett hjem som kan kose deg med ett glass, uten og tømme flaska. Vil selv med stor mulighet følge de samme rutiner,

        De hjem som skjuler, og «farligjør» diverse ting vil ofte ha ungdum som tester grenser basert på de ting som foreldre har gjort til noe «mystisk og spennede». Og ofte med mengder som absolutt ikke er sunt.

        Informer,opplys, lær. Dine barn er ikke dumme.

      • Monica Iselin Evang 1. november 2013 at 14:24 - Reply

        Jeg mente ikke å skjule det, for det merker barna. Jeg mener å drikke mens barna er tilstede. Det er en stor forskjell :). Nei, for all del mener jeg man skal være åpen om det, men ikke gjøre det sammen med barna 🙂

    • k@k.com 1. november 2013 at 16:55 - Reply

      Å drikke når barna har lagt seg er ikke bedre. Mine foreldre drakk aldri da jeg så på, men jeg visste likevel at noe skjedde. Det ble nesten værre, fordi jeg ikke visste hva det var.

      Dersom de hadde forklart meg hva alkohol var og hva som skjedde, så ville det i hvertfall fjernet forvirringen og plagen av å ikke vite hva som pågikk.

      • solskogen 1. november 2013 at 22:17 - Reply

        Og på bakgrunn av ditt tilfelle så mener du at det gjelder alle?

      • Line 3. november 2013 at 11:25 - Reply

        Solskogen; det gjelder kanskje ikke alle, men det gjelder i alle fall meg også. Jeg vil regne med vi ikke er de eneste.

  3. Arnhild K Jakobsen 31. oktober 2013 at 21:56 - Reply

    Selv om barn har lagt seg er det ikke ok at en forelder drikker. Barn våkner og det er ikke ok å se noe de ikke vanligvis ser, barn blir mistenksomme. Og barn har god luktesans. For ikke å snakke om hva man får med seg av korker i søpla og tomgods i garasjen. Jeg tror at om man kan nyte ett glass til spesielle anledninger med barn tilstede og bestandig sørge for at noen er kjørbare om noe skulle skje er mye gjort. Da får barn ett naturlig forhold til alkohol. Og det er vel det vi alle skal ha ? Det skal nytes uten bekostning av noen. Da må drikkekultur læres.

  4. Meg... 31. oktober 2013 at 22:27 - Reply

    Er oppvokst med en far som drakk mye, og det har jeg tatt med meg videre i livet slik at jeg skåner mine barn for de bekymringene jeg selv hadde som lita. Så her er facebookstatusen som så; yeey det er fredag, sofakrok og kakao;) Har ikke rørt alkohol på snart fem år! 🙂

  5. Rune Skjolden 31. oktober 2013 at 23:17 - Reply

    Støtter holdningen her. Har nullgrense så lenge jeg er ilag med unger, eller har ansvar for unger. Dette gjelder om de sover, er rundt meg eller er opptatt utenfor synsfeltet. Og bakgrunnen er enkel: En av ungene vart for mange år siden sjuk og fikk behov for legetilsyn en lørdagskveld vi hadde vennebesøk med god mat og drikke. Vi måtte få nabo til å kjøre siden alle hadde tatt et glass vin. Så hjelpeløs ønsker jeg ikke å være, og har siden da fulgt prinsippet med lett hjerte. Alt til sin tid, og har man ansvar for unger er ikke tiden moden.

  6. Hege-Marie Aanby 31. oktober 2013 at 23:18 - Reply

    Så det vil si at jeg som alene mamma aldri kan ta meg ett glass vin da Monica? For jeg har ikke «barnefri»… Drikker meg aldri beruset, men mener det må være lov å ta seg ett glass vin til middagen selv om man er alene med barn?

    • Monica Iselin Evang 1. november 2013 at 14:27 - Reply

      Hvis du spør meg så synes jeg du skal få deg en barnevakt når du ønsker å nyte alkohol. Men det er bare min måte å se det på. Du bestemmer så klart selv over ditt liv og ditt barn. Og det er ikke noe jeg har noe med på noen som helst måte. Men spør du meg, så synes jeg ikke man skal gjøre det, nei 🙂

      Et alternativ kan være om du har en annen voksen som kan være sjåfør dersom du trenger det. Det går jo ann å avtale det også. 🙂 Den personen trenger jo ikke å være i samme hus som deg, men en som er i nærheten, foreksempel 🙂

      • Monica Iselin Evang 1. november 2013 at 14:28 - Reply

        Legge til at jeg også sjeldent har «barnefri» og at jeg ikke har tilgang på så mye barnevakter, så de må jeg bruke når jeg f.eks skal jobbe etc, ikke på å kose meg. Jeg synes det er kos å være sammen med barna mine, og når de har lagt seg kan jeg gjerne se en film og spise godteri eller potetgull. 🙂

      • Reine 1. november 2013 at 16:46 - Reply

        Forstår ikke helt dette med at man liksom ikke skal drikke i tilfelle barnet skulle bli syk å man må kjøre på legevakta. Enn alle de som ikke har lappen eller bil? Dårlige foreldre de da… Har ingen spesiell formening om man bør være avholds når barna er hjemme eller om man ikke kan ta et glass vin til maten, men syns det blir latterlig å bruke å kunne kjøre som argument!

    • gry 1. november 2013 at 15:32 - Reply

      Selvfølgelig kan du ta deg et glass vin til maten selv om du har barn! Du trenger ikke leie inn barnevakt for å nyte et glass vin til maten. Barna tar ikke skade av å se og vite at de voksne kan kose seg med et glass vin (eller øl) til maten en gang iblant. Tvert imot lærer barna god alkoholkultur av å se på hvordan de nære voksne bruker dette. Det er misbruket som skader barna. Og om det «skulle skje noe», er kanskje ikke mor istand til å kjøre bil uavhengig av om hun har drukket eller ikke.
      Det går jo an å ringe drosje også. Nyt ditt vinglass med god samvittighet.

      • Trulte 1. november 2013 at 15:55 - Reply

        Enig! Vi må ikke bli helt fanatiske her! Det er stor forskjell på barbering og kappa av seg hodet….. Jeg har derimot ett forklaringsproblem på det ungene faktisk synes er ubehagelig at jeg gjør- og det er de gangene jeg tar meg en røyk!

  7. kostveiledning 1. november 2013 at 07:38 - Reply

    Jeg tviler sterkt på at lille Kristian bekymrer seg for dette.
    Det blir litt for dumt å måtte bekymre seg hver dag i 18 år for at barnet ditt skal bli sykt eller at noe skal skje.
    Alt med måtehold.

  8. Espen Espevalen (@EEspevalen) 1. november 2013 at 08:25 - Reply

    Intensjonen her er å sette fingene på alkohol, og det er jo flott, men…. Det andre temaet som nesten er alvorligere og som ikke berøres, er signalene man sender barna ved å juble over å være «kvitt dem» i en periode. Barnefri = lykke og feiring. Er det et signal man ønsker å sende barna?

    • Monica Iselin Evang 1. november 2013 at 14:29 - Reply

      Det er jeg også veldig enig i. Jeg føler ikke at jeg «trenger» å ha «fri» fra barna mine, men jeg trenger å ha fri fra jobb! Barna er jo en del av det livet jeg har valgt, og jeg trenger ikke fri fra livet :).

  9. Ane 1. november 2013 at 08:27 - Reply

    Jeg er en av de som blir provosert av slike innlegg! Jeg er oppvokst i Hellas og er vant med at vin og annen alkohol er en del av kulturlivet. Jeg har ikke noe problem ved å nyte alkohol til maten eller ta meg et glass vin på kvelden uten at sønnen min blir bekymret. Han tenker faktisk ikke over det, fordi dette er noe som er integrert i min livsstil og har alltid vært det.

    Alkoholen ble min fiende etter at jeg flyttet til Norge og jeg ble integrert i den norske drikke kulturen. En kultur hvor alkohol misbrukes og utnyttes som en flukt fra hverdagen. I stedenfor å ta tak i problemene sine og få en hverdag de er tilfreds med, velger normenn å bare overleve ukedagene for å leve i helgene. Da er det ut på fest og drikke seg så sørpe full at man ikke vet hvor man er eller hva man holder på med.

    Man blir lett påvirket til å være en del av den drikkekulturen og det ser jeg til og med nå i voksen alder at det er vanskelig å komme bort fra. Det blir alltid en smell eller to, ved en fest eller et julebord, hvor jeg mister kontrollen fordi jeg ikke har spist nok, vært stresset osv. Følelsen jeg har dagen etterpå er helt forferdelig, ikke fordi jeg er bakfull eller dårlig, men fordi jeg er skuffet over meg selv og at jeg mistet kontrollen. Hva var det jeg ville rømme fra i går, tenker jeg da, og finner som regel et svar. Det gir meg motivasjon til å ta tak i ting i livet mitt slik at jeg ikke har behov for å drikke meg full for å glemme.

    Det handler selvfølgelig om barns bekymring, det er en viktig sak å ta opp, men det som er mer viktig er helhetsendringen som må til. Og den jobber dere i MOT når dere lager slike «kampanjer». For det er faktisk en fin endring som tar form rundt oss, hvor respekten for alkoholen settes i fokus. Hvor det å ta seg et glass vin ikke handler om å glemme hverdagen, men å nyte den. Hvor det å ønske kunnskap om god vin som kan kombineres med god mat, får alkoholen på rett plass i livene våre.

    Gode drinker, gode viner, det gode livet. Hvorfor skal vi ikke unne oss det, bare fordi de rundt oss misbruker alkoholen?

    Nei nordmenn må gå inn i seg selv og ta tak i misbruket sitt ved å gjøre de endringene som må til i livet for å få det bra med seg selv. Og de som har det bra med seg selv og ikke har behov for å drikke seg fulle og misbruke alkoholen bør få lov til å nyte det glasset med vin med god samvittighet!

    • Sven 1. november 2013 at 10:22 - Reply

      Jeg kunne ikke vært mer enig og har ofte tenkt på det når jeg er i f.eks Hellas. Hvor mye bedre forhold man har til alkohol der, på tross av at det selges døgnet rundt, på tross av at man gjerne drikker alkohol langt oftere, gjerne hver dag til middagen.

      Jeg gjør det ikke selv, venter som oftest til helgen er kommet, gjerne annenhver før jeg kjøper inn noe med alkohol. Litt har det med pris å gjøre, litt med at denne norske kulturen er innarbeidet i meg, og litt fordi jeg også blir påvirket av ALT dette snakket om kalorier og karbohydrater og ditten og datten.

      Om mamma og pappa har drukket, hvem skal ta meg til sykehuset om det skjer noe.. Taxi? Venner? Familie?

      Om min datter er veldig syk, har fallt og slått seg skikkelig eller lignende, da lar selvfølgelig en av foreldrene være å drikke, men man kan da ikke bli avholds på grunn av at det kan være nødvendig å kjøre på sykehuset!

      Lille Kristian hadde aldri hatt disse tankene om han levde i ett land hvor de drikker mer alkohol, hvor det å drikke ett glass vin til middagen ikke gjør deg til en som er «på vippen til å bli alkoholiker» og en snakkis i borettslaget.

      I Norge er hver helg en høytid for vanlige arbeidere, og dette markeres ofte med vin, øl, taco, godteri eller annet man ikke har «lov» til å få i seg iløpet av ukedagene. Og da kan det bli for mye..

      Samfunnet er i en positiv endring i mine øyne, da folk generelt er mer interessert i alkoholen de får i seg. De skryter av at de kjøpte seg ÈN kjempegod øl på vinmonopolet, ikke av at de drakk 23947 øl i helgen. De forteller om den ENE gode, nye, ukjente flasken vin de har drukket iløpet av helgen. De legger ut bilder av den på facebook, ofte for å skryte, noen ganger for å anbefale. Ikke stopp denne utviklingen!

      • Ane 1. november 2013 at 10:47 - Reply

        Helt enig med deg Sven, og det er oppveksten min i nettopp Hellas som gjør at jeg har det synspunktet jeg har. Jeg har heller ikke lappen, og det er noe jeg ikke har tenkt til å skaffe meg, så det har heller aldri vært noe problem.

        Fikk ånden over meg og skrev et motblogginnlegg til dette her, på min egen blogg, det kan du lese ved å trykke på Navnet mitt som fører inn til bloggen min. Tenker at jeg ikke legger ut link direkte for det kan gjøre at kommentaren min ikke blir godkjent 🙂

    • Monica Iselin Evang 1. november 2013 at 14:31 - Reply

      Jeg er veldig enig i det du sier om at nordmenn misbruker alkohol, og har en dårlig drikkekultur, og at andre land har et mye mer naturlig forhold til alkohol.

      Likevel er det gjort mange forsøk som viser at barn merker når foreldrene har drukket selv et lite glass. Man tror ikke man blir så påvirket, men det blir man faktisk. Og du har ikke sagt noe om det å kunne kjøre bil når man passer barn (Det kan bli nødvendig dersom barnet f.eks blir sykt, eller man må på butikken eller noe annet. )

      • Ane 1. november 2013 at 16:50 - Reply

        Jeg har hverken lappen eller bil så jeg ser ikke på det som noe som helst argument. Det er jo noe jeg må forholde meg til uansett om jeg har drukket alkohol eller ikke.

        Det er selvfølgelig viktig at man ikke gjør noe barna ikke liker, men ingen barn liker noe som er uvant. Jeg er nesten sikker på at vi hadde fått det samme resultatet his ungene hadde blitt målt ut i fra noe annet som endret seg.

        Jeg tror dessuten at foreldre som har alkohol som en del av livsstilen og ikke misbruker alkohol slik de som de som drikker seg fulle når de drikker gjør, så blir ungene tryggere når det kommer til alkohol totalt sett.

        Skal vi bli kvitt helgefylla må vi enten forby alkohol eller integrere alkohol som en naturlig del av det å nyte livet.

    • magicasmind 6. desember 2013 at 12:49 - Reply

      Skjønner hva du mener jeg også, men synes kanskje ikke det er noen god idè å begynne å sammenligne seg selv med andre land. Vi må jo forholde oss til den norske kulturen og hva som skjer her. For her er det jo virkelig dårlig alkoholkultur!
      Ett helt annet eksempel er f.eks med barns leggetider. Her i Norge skal barna være i seng til 19.00-20.00 på kvelden, mens i enkelte andre land i Europa, Asia osv. er det helt vanlig at barna sitter oppe til kl. 23.00 om kvelden. Ingen kaller de dårlige foreldre med dårlige rutiner for det, fordi alle gjør det! Der, men ikke her i Norge. Her hadde vel noen ringt barnevernet på deg, om du dro på butikken med en 3-åring kl. 22.30 på kvelden.. Men det er en heeeelt annen sak altså, I’m just saying.. 🙂

      Selv har jeg vokst opp med ett dårlig forhold til alkohol, noe som resulterte i at jeg selv fikk ett dårlig forhold til alkohol når jeg ble tenåring og etterhvert gammel nok til å drikke, det har gitt meg mye dårlige erfaringer og alkoholen ble jo misbrukt fremfor å være noe form for «kos». Nå derimot, har jeg barn selv og er veldig bevisst på å ikke utsette mitt barn for alt jeg har blitt utsatt for, som følge av alkohol.
      Jeg slår ett salg for at det er mengden som er viktig. Drikker man stort mer enn ett glass vin, får man en personlighetsforandring, og det er nettopp det som skremmer barn. Det skremte hvertfall meg som liten.. Den løse latteren, de sløve og etterhvert uforståelige ordene, de blanke øynene og ikke minst, lukten; alkoholånden. Nei takk.

  10. Else Hege Albrecht 1. november 2013 at 08:42 - Reply

    Støtter dette – har selv aldri tatt et glass vin mens barna har vært i hus – og da spesielt med tanke på at jeg har en sønn som har astma og som må på sykehus innen kort tid når han får anfall. En skulle tro at folk ville synes det høres fornuftig ut, men i stedet får jeg kritikk av mange, og kommentarer som «du kan vel ta ett glass, det finnes jo sykebiler som kan komme og hente hvis det skulle skje noe» – vel selvfølgelig gjør det det, men innen sykebilen hadde vært på plass hos oss, villle jeg da selv ha nådd frem til sykehuset og gutten hadde fått hjelp enda fortere.. Valget er ikke så veldig vanskelig, barna går foran uansett, og jeg kan ha det gøy både MED og uten alkohol når barna ikke er hjemme… Og når folk kaller meg hysterisk og hønemor, ja – så tar jeg det som et kompliment og poengterer at jeg IKKE kritiserer dem som tar et glass, men jeg er tydelig på hva mitt valg er.

  11. Elizabeth 1. november 2013 at 08:53 - Reply

    Var forleden på bursdagfest hos ei venninne, der en gjest kom med babycallen hengende på beltet. Hans to år gamle sønn lå i huset tvers over gaten og sov – alene. Mannen var tydelig beruset. Hvordan kan noen tenke at dette er ok??? Vi sørget for at mannen gikk hjem, men fikk inntrykk av at dette var noe både han og kona gjorde titt og ofte…

    • Silje 1. november 2013 at 12:27 - Reply

      Håper virkelig dere tok kontakt med barnevernet

  12. Kari Waka 1. november 2013 at 09:00 - Reply

    Ps. HELT enig i dette med oppdatering på fb.

  13. Nerie 1. november 2013 at 09:18 - Reply

    Eg er oppvokst med foreldre som gjerne tok seg et glass rødvin eller en pils i helger og ferie. Men ALDRI, ALDRI såg eg mine foreldre beruset. Har ingen meen eller bekymringer for dette og syns det var helt greit. En fin og flott oppvekst. Følte meg alltid trygg. 🙂
    Det eg ikke likte var å se min onkel og tante beruset. Dei var stikk motsatt og drakk seg brisen/full. Det syns eg ikke noe om. Da var eg utrygg.

    Eg har ikke noe i mot at barnet ser at en drikker alkohol, men da er det snakk om kun til kos og ikke til beruselse. Å se noen fulle liker eg ikke…
    Personlig drikker eg ikke fordi eg ikke liker smaken 😉 så hos oss er det alltid en berett til kjøring 😉

  14. Terje Nilsen 1. november 2013 at 09:23 - Reply

    Helt greit med et glass vin eller en øl, problemet er at mange ikke gir seg selv når konsekvensene kommer, stadig oftere og større………

  15. katrine 1. november 2013 at 10:01 - Reply

    Veldig bra skrevet! Selv er jeg 27 år og har ikke fått i meg en dråpe alkohol (eller annet) på over 3 år!!!
    Har det utrolig gøy, er på byen, på festivaler og på fester! Våkner opp dagen etter uten bakrus, like mye penger i lommeboka og har kjørt folk hjem etter byen!:)
    Man må ikke ha alkohol for å kose seg!
    Tenk etter åssen forbilde man er, ikke bare for barna sine, men søskene sine, familien og samfunnet:))

  16. Hans Inge Fagervik 1. november 2013 at 10:02 - Reply

    Takk for et bra innspill i en viktig debatt som endelig er kommet opp i media, etter at redaktøren i Varden og en av lederne i legeforeningen skrev modig om det eneste tabu som er igjen i Norge.
    For oss ble det en vekker, da vi hadde vært i selkap og tatt et par glass: Da vi kom hjem brøt det ut et forferdelig tordenvær, stømmen gikk, telefonen var død. Og plutselig hørte vi gråt fra barnerommet; sønnen vår var blitt alvorlig syk! Vi lærte at når vi er ute og skal hjem til barna, så drikker den ene alltid alkoholfritt!
    Litt rart at noen blir provosert av denne artikkelen! Jeg har alltid blitt respektert i latinske land, de gangene jeg har takket nei til vin. Ikke samme respekt i Norge.
    En EU rapport fra noen år tilbake, sa at rundt halvparten av spanske kvinner ikke drikker vin, mens det framstilles som at «alle» i andre land drikker alkohol!
    Hellas har en trafikkskade-statistikk som er vanvittig i forhold til Norge. Kanskje det også burde taes med i bildet, nå vi vet at alkohol er den størte årsaken?

    En venn i Italia, oppvokst på en vingård, fortalte at han var 18 første gang han så en full mann! Og det var en nordmann, med to små barn, og kona hans var ikke mye bedre! » Hos oss er det en skam å vise seg offentlig beruset! Hos dere er fyll en festlighet, og det er en sak jeg aldri har fortått!»
    I en «drikkekultur» gjelder andre regler enn her i landet hvor vi har en «ruskultur.»

    HansInge

  17. Jorunn 1. november 2013 at 10:21 - Reply

    Det er drikkekulturen i Norge det er noe galt med!
    Jeg har bodd i over 20 år i Spania, og her er det å ta et glass vin til maten en daglig foreteelse for de fleste, uten at folk drikker seg fulle. Kanskje hemmeligheten er nettopp det at de nøyer seg med det ene glasset? Når nordmenn åpner en vinflaske har jeg inntrykk av at man går ikke fra bordet før flaska er tom…

  18. Kaja Klump 1. november 2013 at 10:38 - Reply

    Man må ha lov til å ta et glass vin om kvelden. Blir barnet så nevrotisk av at mamma har tatt seg ett glass vin, får foreldrene heller skylde på oppdragelsen de har gitt ungen.

    Og med ett glass, mener jeg ett glass. Ikke fem, ikke ei flaske – jeg mener ett glass.

    Fant denne bloggen via bloggeren Elisabeth Norheim mellom de 49393 sinte statusoppdateringene hun legger ut i minuttet, med en oppfordring om å «tenke seg litt om før man har noe rødt i glasset». Hvorfor skal jeg måtte tenke meg om, så lenge det er snakk om ett glass? Er ikke problemet her heller når det tipper over, når man drikker seg beruset og skremmer ungene? Det forstår jeg er et problem!

    Det er stor forskjell på å kose seg med ett vinglass, og det å drikke seg synlig beruset. Selvsagt blir barn utrygge av berusede, fulle foreldre. Men jeg hadde vært flau hvis sønnen min gikk til helsesøsteren fordi mamma likte å runde av arbeidsuka med det ene rødvinsglasset.

  19. Nanna 1. november 2013 at 10:40 - Reply

    Lurer på om barn som vokser opp i familier uten bil undrer seg på det samme…. Om far eller mor har tatt ett glass vin så klarer de likevel å ringe taxi på lik linje som de foreldrene som ikke eier en bil. Jeg skjønner ikke helt denne krisemaksimeringen hele tiden. Få bukt med flatfyllen heller, men å gå helt mot koseglasset det er å gå hakket for langt spør dere meg, det er hysteri, Hva er det neste?

  20. Liss-Hege Jeremiassen 1. november 2013 at 10:50 - Reply

    Barn er forskjellige, familier er forskjellige og måter vi forholder oss til alkohol er ulikt og kulturbetinget. På 70-tallet var det vanlig å ta festen hjemme, så jeg har personlig både positive og negative opplevelser med mine foreldre. Min far var alkoholiker og døde av misbruket for noen år siden. Derfor har jeg et ambivalent forhold til alkohol. Jeg reagerer sterkt hvis jeg opplever at barn ser voksne synlig beruset, og kan ennå føle frykten hvis jeg hører lyder fra fester med høye stemmer. Den viktigste oppgaven jeg selv har som foreldre, er at barna mine får et mest mulig naturlig forhold til alkohol. Å nyte et glass vin ser jeg på som helt uskyldig og hyggelig, men det er et sterkt rusmiddel, som en bør ha respekt for.

  21. Benedicte 1. november 2013 at 10:50 - Reply

    Dette er et kjempeviktig tema som bringer frem mange forskjellige synspunkter. Selv har jeg vokst opp med foreldre i en stor vennegjeng som ofte samlet seg i lystig lag – sammen med barna. Det var vin, øl og god mat på bordet, latter, prat og dans. Selv om de voksne drakk, var vi som barn aldri redde. Vi følte oss ivaretatt, trygge og inkludert, for det var aldri noen som ble ubehagelig beruset. De få gangene det skjedde noe med et av barna, hadde de voksne alltid tatt forhåndsregler (en besteforelder i bakhånd e.l.) slik at det alltid gikk bra. Dessverre er det ikke alle barn som har det slik som jeg har hatt det, og det er DER problemet ligger.
    Det viktigste er selvsagt at barn, rent praktisk, er i trygge hender; skulle noe skje, så vet vi hva vi gjør. En annen ting som er like viktig er at barna har følelsen av trygghet. Gutten i artikkelen hadde ikke denne følelsen. «Svikten» i morens adferd ligger – etter min mening – ikke i at hun gjerne tar et glass vin, men i at hun ikke har snakket med barnet sitt om hans tanker rundt dette.

    Om man vil skjerme barn for alkohol, er det ens egen sak og dessuten den tryggeste vei å ta. Eksponerer man barn for stort alkoholkonsum (eller misbruk), blir det et problem for flere, og særlig barna.
    Alkoholbruk er kultur. De fleste er en del av den, og de fleste er det med måte og uten at det går ut over noen.
    Alkoholbruk kan også bli ukultur, og det er da det skader dem rundt oss, særlig barna. Jeg mener dessuten det er ukultur å rakke ned på foreldre som tar seg et glass vin til mat eller i sofaen om kvelden.

    Debatten er vanskelig, og kommer ikke til å ta slutt. Fokus må uansett rettes mot barnas følelse av – og faktiske – sikkerhet og trygghet.

  22. Kjell 1. november 2013 at 11:24 - Reply

    Dette med å kunne kjøre …… det er no ikkje alle foreldre som har bil eller som kan kjøre bil , . Taxi er jo også noe………………

  23. Hanne 1. november 2013 at 12:36 - Reply

    Alkohol er faktisk det farligste rusmiddelet nettopp fordi folk ikke problematiserer det.. Når folk ikke tenker på alkohol som farlig tenker de heller ikke på konsekvensene dette kan medføre. Barn er forskjellige og reagerer forskjellig. Noen liker ikke at foreldrene drikker alkohol hver helg, andre reagerer kanskje ikke i det hele tatt. Mener folk flest at det er greit å drikke foran barna? Kanskje barna blir redde og forbinder alkohol som noe farlig, dette er selvfølgelig hvis drikkinga går over styr.

    Jeg mener at alkohol er totalt unødvendig når barn er til stede, selv etter de har lagt seg. Er utrolig lite som skal til før foreldrene mister kontrollen og evnen til å hjelpe barna om det skulle skje noe!

  24. Konrad Viksveen Johansen 1. november 2013 at 12:59 - Reply

    Så oppfordringen er altså å gå fra partneren sin, for å ha mulighet til å få seg en «frihelg», så en kan nyte et glass vin?

    • Hanne 1. november 2013 at 14:20 - Reply

      Hørt om barnevakt?

  25. Michelle 1. november 2013 at 13:14 - Reply

    Hjemme hos meg er det null toleranse for alkohol når barnet mitt er hjemme. Jeg selv smaker ikke en dråpe når han er i nærheten. Jeg vet dessverre alt for godt hva alkoholiserte foreldre kan få barna til å føle, og hvordan det påvirker tankegangen til barn. Derfor er det null alkohol når barnet mitt er hjemme, ikke på julaften heller. Om vi er borte og det blir servert alkohol, holder iallfall jeg meg fri fra det, slik at jeg kan ta ansvar om det skjer noe som trenger et klart hode.
    Og dette skulle vel egentlig bare vært en selvfølge i alle hjem syns nå jeg.. Barn og alkohol har ingenting sammen å gjøre..

  26. Malin 1. november 2013 at 13:39 - Reply

    Jeg har ikke noe imot at man tar ett glass vin for å kose seg. Men synes det er veldig rart att man ikke klarer å kose seg uten å drikke alkohol. Hvis man ikke klarer å kose seg uten alkohol er det jo noe alvorlig feil?! Eller? Hvis man liker ölsmaken/vinsmaken, hvorfor ikke ta alkoholfri??

    • Hanne 1. november 2013 at 14:21 - Reply

      Helt enig! Folk nå til dags tror man trenger alkohol til alt som skal feires eller til avslapping osv. Er helt på trynet syns jeg.

    • solskogen 1. november 2013 at 14:52 - Reply

      Nå smaker altså ikke alkoholfri øl/vin det samme som alkoholholdig.

    • Ane 1. november 2013 at 20:27 - Reply

      Og jeg regner med at du spiser sukkerfritt godteri når du skal kose deg? Det er vel det samme er det ikke??

      • Hanne 2. november 2013 at 17:55 - Reply

        Alkohol er et rusmiddel! Røyker du hasj foran ungene dine?

  27. Anette 1. november 2013 at 14:00 - Reply

    Eg støttar detter innlegget og synest det var godt skrive. Av kommentarane ser eg at mange er veldig opptatt av å forsvare seg sjølv, si meining og sine eigne alkoholvanar. Men dette handlar vel like mykje om kva for signal ein sender ut i det ein publiserer noko på facebook. Det er lett å trykke «like» på ein status der det står at nokon skal kose seg og gler seg til helg. Det er mykje vanskelegare å faktisk kommentere at ein ikkje likar at det står noko om vin. Det er noko som ein ikkje blandar seg borti, og det er ikkje noko du vil skrive til ein bekjent som har lagt ut ein «kose-status». Så dei signala som blir sendt ut, og som sikkert blir lest av mange barn også, er at det er heilt sosialt akseptert at det er slik.
    Det er kjempebra at vi kan ha ein slik diskusjon om dette, slik at mange av dei som legg ut desse kommentarane, og får mange «likes», kanskje får seg ein vekkar når dei oppdagar at det faktisk er mange som reagerer på slike statusar…det er berre mykje vanskelegare å seie noko om det, og då ser det ut som alle synest det er heilt greitt.

  28. mrsdevida 1. november 2013 at 14:06 - Reply

    Fælt så viktig alkohol er i livet til mange. Vi er 2 edru foreldre som er stolte foreldre til 4 barn. På grunn av vår edru livsstil har ungene hatt andre interesser enn fest med alkohol. De har hatt interesse for skole ( ja faktisk) og aktiviteter. Jeg synes måten det forsvares på er et faresignal i seg selv. Hvis alkoholen ikke er der blir det et tomrom istedenfor.

    • Benedicte 1. november 2013 at 15:10 - Reply

      Jeg skrev lenger opp i tråden om å vokse opp med foreldre som drikker forsvarlig. De har ikke en såkalt edru livsstil, og det har ikke jeg heller, men mine interesser har ikke dreid seg rundt fest og alkohol. På grunn av en åpenhet rundt alle livets aspekter (også alkohol) i vår familie, har min mor og fars barn blitt sterke individer som tar egne valg og elsker å utvikle seg. Min søster drikker blant annet ikke. Det er hennes valg. Jeg tar noen glass nå og da. Det er mitt valg. Respekt for hverandres ståsted, valg og synspunkter (så lenge de ikke skader noen) er nok nøkkelen 🙂

  29. Mr. Normal 1. november 2013 at 14:27 - Reply

    De som er mest interessert i temaet alkohol tilhører den ene ytterligheten eller den andre. Ytterliggående holdninger som fritt fram eller totalt avhold er like ille. Moralpolitiet burde fokusere på de problemene som ligger i å definere alkohol som fest. Et glass vin til maten skader hverken barn, voksne eller forhindrer bilkjøring om akutt behov for lege oppstår. Alkoholen er ikke problemet, det er holdningene rundt. De som har eldre søsken i puberteten med humør-og hormonsvingninger opplever personlighetsforandring langt oftere enn barn med foreldre som tar seg et glass vin. Hva er galt med å belønne seg selv med et glass vin? Moralen rundt.

  30. Hilde Jeanette Løberg 1. november 2013 at 14:49 - Reply

    Blogg- innlegget har et tema som skaper engasjement og får frem meninger hos mange. Ikke rart. Over 90% av den norske befolkningen drikker alkohol med jevne eller ujevne mellomrom.

    Innlegget er ikke ment som noe moralisende innlegg – mer som et utgangspunkt for å diskutere tematikken – Å få opp bevisstheten på når og hvordan vi drikker. Og på hvilke arenaer det er ok og ikke.

    I blogg-innlegget mitt er det flere ytringer som kan og bør skape en diskusjon:
    1.Er det ok og nødvendig med all vinoppdateringen på facebook, for å vise at man nyter livet?
    2.Er det ok å bruke betegnelsen «barnefri» og legge den ut – hva om barnet ditt er venn med deg på facebook?
    3.Er det ok å drikke med barn tilstede?

    Det er ikke mengden, men konsekvensene av inntaket som belaster barn. Som ei jente fortalte meg: «Alle gleder seg til nyttårsaften. Det gjør ikke jeg. Vi er alltid på fest med de samme menneskene. De fleste barna er mindre enn meg, så jeg syns det er så kjedelig. Og mamma og pappa blir så teite den kvelden. De glemmer meg, er bare opptatt av de andre voksne og ler sånn fjollete»

    Alkohol er et tema som det bør samtales om med andre voksne, men også med barna. Barna sitter med mange tanker, oppfatninger og meninger.

    Takk for alle gode innlegg og meninger. Jeg tar det med meg i det videre arbeidet om temaet barn, familier og rus.

    • Ane 1. november 2013 at 20:36 - Reply

      Men her motsnakker du jo deg selv, for du sier at den lille jenta synes de blir fjollete og glemmer henne, samtidig som du sier at det ikke er mengden som har betydning.

      Jeg synes mengden har betydning, fordi det er mengden som er hovedproblemet i norge. Det er få som er på fest uten å bli beruset og det synes jeg sier mye om drikkekulturen vi har. At det gjøres uten unger tilstedet synes ikke jeg er greit. Da er det bedre at man har et sunt forhold til alkohol også når unger er tilstedet.

      Jeg synes det er flott at du skal ta med deg tingene som blir skrevet her videre, men jeg håper også virkelig at du velger å snu på tankegangen din i henhold til hvordan barn kan vokse opp med bedre forutsetninger når det kommer til alkoholmisbruk enn de gjør i dag.

      Flott at dere synes voksne ikke skal drikke i nærheten av unger, men enda bedre om dere får voksne til å slutte å drikke seg drita fulle når ungene ikke er tilstedet. Misbruket er generelt og det videreføres til nye generasjoner. En null tolleranse mot alkohol er ikke veien å gå, for det skaper bare misbruk i det skjulte.

      • Hilde Jeanette Løberg 2. november 2013 at 13:50 - Reply

        Når jenta reagerer på foreldrene sine, så handler det om konsekvensene av inntaket og ikke mengden. Det barn reagerer på er ikke mengden eller hva – men konsekvensene av inntaket. De endringer som skjer. Det at forutsigbarheten forsvinner. En større mengde vil også føre til en større forandring?

        Jeg er enig med deg om at vi har en underlig festekultur i Norge. Hva legger vi i begrepet fest? Når går vi på fest og når går vi i selskap- og hva er forskjellen? Ingen spør i selskap om hvorfor du tar 3 eller fire glass med vin. Det vi må forsvare er at vi ikke drikker. Vi unngår kanskje fester, hvis vi ikke har tenkt å drikke alkohol? Poenget mitt er at noen ganger er det kanskje greit med en fest med alkohol, og noen ganger bør vi la være. Og de gangene vi bør la være er når det er barn tilstede.

  31. Myrtel 1. november 2013 at 16:05 - Reply

    Jeg synes det blir spekulativt å skrive «ruse seg» når det er snakk om å drikke et glass vin. Å «ruse seg» er noe ganske annet, mener jeg.

    Og – skulle barna mine mot all formodning bli akutt syke akkurat den fredagskvelden jeg som alenemor har valgt å ta meg et glass vin (eller to), så koster jeg glatt på meg taxi. Risikoen for akutt sykdom akkurat den fredagskvelden er selvfølgelig ikke lik null, men likevel såpass liten at jeg ikke vil tørrlegge meg 52 fredagskvelder i året.

  32. Berit Sanne Elmer 1. november 2013 at 16:47 - Reply

    Jeg syntes at kommentaren om jippi barnefri er ille nok jeg. Er det så grusomt å ha barn? Det er det jeg reagerte på. Vi har barn og har hatt barn i 19 år og hatt to barnefrie helger. Ja kun to fri hekger på 19 år, men vi er fortsatt gift. Her i huset kan det stå en ølflaske på bordet til pizzaen på lørdagen. det drikkes aldri så man kan se det på de voksne. Jeg drikker ikke alkohol men det er ikke fordi jeg trenger å være edru hvis det skulle skje noe (for man kan alltids få tak i en drosje9 men fordi jeg ikke liker alkohol. På denne måten lærer våre unger at alkohol kan man drikke uten å bli full, og det trenger ikke drikkes bøtter og spann for å drikke. Selvsagt har vi hatt fester her hjemme og da er ikke barna tilstede, men de kommer tidlig dagen etter og det er ikke lov til å være fyllesjuk.

  33. Mr. Normal 1. november 2013 at 18:58 - Reply

    Hvor mange «jeg gleder meg til barna kommer hit i helgen» legges ut på FB?

    • Bente 1. november 2013 at 20:40 - Reply

      Den store diskusjonen ser ut til å ligge på om man har drukket eller ikke drukket alkohol sammen med barn. Denne diskusjonen velger jeg å overse et lite øyeblikk. Tar heller tak i den som gjelder det å kunne kjøre til legen om noe skjer, som ser ut til å være det viktigste argument for å ikke drikke.

      Jeg har hatt alvorlig syke barn på natten. Jeg ringte legevakt og holdt på å gjøre meg klar til reise dit, men fikk nei. Jeg ble sendt i drosje til legevakt og senere sykehus. Er det noen av dere som tenker på hvilken trafikkfarlig dere er om dere reiser med et alvorlig sykt barn i bilen? Spesielt om dere er alene i bilen? Vil dere ønske å møte dere selv da? Hvor er tankene deres? Er du alene i bilen, klarer du da å fokusere på veien slik du bør?

      Jeg er motstander av å drikke for mye med sammen med barn. Jeg har vært på diverse kurs i forbindelse med skole og barn, ett av dem med blåkors. Der kom det spørsmål til foreldre om våre alkoholvaner. Vi tok gjerne et glass vin til maten lørdag, men det var nok. Noen innrømmet å drikke mer, mens en far sa høyt og tydelig at han aldri drakk sammen med barna. Vet dere hva foreleser sa? Hvordan lærer du barna å spise sjokolade? Med måtehold sa denne faren. Flott sa blåkorsmannen, slik bør du lære barna om alkohol også. E du avholds er det annerledes, men drikker du så lær dem måtehold.

      Når det gjelder å være klar neste morgen, helt klart! Det er ikke barna som skal lide fordi mor eller far har bakrus. Der kan man være god venn, og si.. Du har du ikke ungene hjemme? Da bør du slutte å drikke nå.

      Og… Når det gjelder fb oppdateringer om at barna kommer hjem, hurra! De finnes om du ser etter. Iallefall i min vennegjeng.
      Jeg synes, min helt personlige mening, at man må tenke gjennom hva man gjør og hvorfor man gjør det. Det blir litt for mange pekefingre om hva man skal og ikke skal gjøre.
      Jeg kommer iallefall til å fortsette å ta meg et glass vin en kveld, når jeg ikke er sjåfør fordi mine barn er ute på vift. De drikker med måtehold og jeg vil gjerne ha dem trygt hjem.

      • Monica 2. november 2013 at 00:04 - Reply

        Dette innlegget ventet jeg virkelig på å finne blandt alle kommentarene om å kjøre bil hvis noe skjer!!!
        Jeg personlig vil aldri igjen kjøre bil, mens min sønn sitter syk i baksetet uten at jeg ser han (bakovervendt). Dum som jeg var, når min sønn ble kvalt av slim, kastet oss ut i bilen og kjørte! (Hadde selvfølgelig fått ut slimet, men måtte på legevakt for å sjekke at alt var ok)
        Neste gang tar jeg taxi, for den frykten, og antall stopp jeg hadde på den 20 min lange kjøreturen var unødvendig stressende for min sønn og meg!
        Hva dere andre gjør, er opp til dere….

  34. *leiter etter sertifikatet* 1. november 2013 at 20:16 - Reply

    Denne diskusjonen handler i stor grad om man kan kjøre bil etter et glass vin dersom noe skulle skje med barna. Finnes det noen foreldre her i landet uten sertifikat? Eller bil for den saks skyld?

    • Ane 4. november 2013 at 12:29 - Reply

      Jepp! Jeg! Jeg har også hovedansvaret for sønnen min slik at det kun er annenhver helg han er hos pappa’n sin. Forøvrig har ikke han lappen eller bil heller. Samboeren hans har lappen, men de har ikke bil så det blir det samme. Har også andre venner som ikke har lappen. Så ja. det finnes mange foreldre i dette landet uten sertifikat eller bil.

  35. Maiken Dahl 1. november 2013 at 20:41 - Reply

    Nei, ærlig talt. Hva med de som ikke har lappen? Eller de som ikke har bil? Hvordan i all verden skal de kjøre barna til sykehuset?
    Vi er individer med andre behov selv om vi har barn.

  36. Yvonne Lie 1. november 2013 at 20:59 - Reply

    Så bra at det blir tatt opp! Man sover også tyngre om man tar seg ET eller flere glass med noe som helst rus. Og hva skjer da med barnet om det hender noe? Som foreldre burde man være ansvarlige nok å la være å ta noe rusmidler når barna er hjemme ! For alkohol er rus! Sånn er det bare. Det er bare det at det er lovlig…. Men hadde det blitt funnet opp idag ville det aldri vært lovlig! 🙂

    Som foreldre har vi ansvaret for barna våres i alle døgnets tider så å drikke når de er hjemme er ikke bra uansett mengder!! 🙂

  37. Jasmine 1. november 2013 at 22:11 - Reply

    Mange som skriver at de ikke har noe i mot å ta seg et glas vin eller øl. Men hvorfor er dette så viktig? Går jo faktisk annå skjemme seg bort på andremåter, kose seg på andre måter enn med alkohol?…

    • Thor 2. november 2013 at 14:11 - Reply

      vel, jeg liker smaken av godt mørkt øl, jeg driter i alkholoen, vis jeg hadde funnet en alkholfri øl med den nøjaktige same smaken ville jeg ha druket den, men enda så har jeg ikke funnet det. et glass av den ølen til mat eller i sofaen 2-3 gang i uken ser jeg ikke som et stort problem. vil en kose seg med en god øl så er ikke husoldings saft likke godt.

  38. solskogen 1. november 2013 at 22:18 - Reply

    At ingen har nevnt bloggen til Tjomlid gjør at jeg er nærmest programforpliktet til det: http://tjomlid.com/2012/06/10/noen-tanker-om-alkohol-og-foreldreansvar/

  39. Kristin 2. november 2013 at 00:42 - Reply

    Hva med oss som er alene med barn 100 % av tiden? Skal vi være nødt til å være helt avholds fordi vi alltid må være parate til å kjøre… Har aldri opplevd å ha trengt å kjøre i løpet av de åtte årene jeg har vært mamma, så dersom jeg ønsket å ta et glass vin en kveld i blant gjør jeg det. Må jo ikke bli helt hysteriske heller.

    Jeg synes imidlertid at det ikke er greit at barn omgås fulle folk enten det er foreldre eller andre. Heller inke at de nødvendigvis ser alkohol hver dag. Videre blir jeg alltid litt skuffa over begrepet «barnefri»- som om barna er en pest og en plage man trenger fri fra…

    Når det er sagt, tror jeg barn har godt av å se at de voksne av og til drikker en øl eller to/et glass vin eller to til maten, men at det ikke blir mer enn dette. Da lærer barn at det går an å ha et sunt forhold til alkohol, uten at noen blir påvirket, uten at man må drikke hver dah, og uten at alkohol er helt tabubelagt.

    Dersom barn har vært 100 % skånet for alt av alkohol gjennom hele oppveksten vil de kunne få et svært anstrengt og unormalt forhold til alkohol senere.

    Jeg har vokst opp med en avholds far og en tilnærmet avholds mor. Dette gjorde at jeg trodde at alkohol var fryktelig farlig, og at første gang jeg så min mor drikke vin ble jeg livredd, hulkgråt og trodde at hun skulle bli full og dødssyk… Dersom jeg hadde vært vant til å se at voksne tok et glass eller to en gang i blant, uten å bli fulle, ville jeg ikke reagert sånn.

    Kommer nå fra et middagsselskap med tre venninner og dattere min (må alltid ha henne med). Jeg kjørte bil, verten er avholds, og de to andre drakk henholdsvis en og to øl hver. De ble ikke påvirket, og vi kjørte begge hjem da vi selv dro hjem.

    Jeg er overbevist om at dette ikke hadde noen skadelig effekt på datteren min.

  40. Torill Ek 2. november 2013 at 02:37 - Reply

    Det er en grense mellom fornuft og fanatisme. Det er kanskje greit å huske. Jo jeg tar en øl eller et glass vin i mitt eget hjem. Jeg har 4 barn og ingen av de har vært hverken usikre eller noe annet sammen med meg. Hadde jeg sittet og snøvlet hadde det kanskje vært noe annet, men her vi bor er det det samme hos alle. Ungene er med uansett hva vi gjør her ute, om det er grendefest eller annet og alle har det veldig bra. Nevner igjen at fanatisme ikke er bra hverken den ene eller andre veien. God helg!

  41. Eva Marita 2. november 2013 at 09:50 - Reply

    I vår familie er det nulltoleranse på alkohol med barn tilstede.
    Vi hadde f.eks ikke alkohol i bryllupet før etter barna var dratt.
    Resten av verden ser på oss som sære virker det som, men det får så være.

  42. marlene 2. november 2013 at 10:15 - Reply

    Barn skal oppleve trygghet og det er vel en av de aller viktigste faktorer i deres liv:-) Har 2 barn selv og har aldri intatt alkohol med de tilstede, sier ikke at det er galt å ta seg et glass ,men med måte.Skal heller ikke ha det på samvittigheten at det er det de husker at mamma drakk og jeg var redd og heller ikke visst det skulle skje noe 🙂 Det er et valg hvert enkelt fornuftig voksent menneske må ta 🙂 Her skal helgen nytes med mine 2 små med barnetv, lørdags godt, familie å god mat 🙂 God helg 🙂

  43. Ole 2. november 2013 at 12:18 - Reply

    8 av 10 personer i Norge over 18 år besitter førerkort (Statens Veivesen).
    For størsteparten av foreldre her i landet vil Kristians følelse av manglende trygghet derfor være en potensiell problemstilling. For Kristian var endringen i opplevelsen av trygghet stor nok til at han kjente usikkerhet i situasjoner hvor moren drakk vin. Det er en subjektiv barneopplevelse man bør ta på alvor.

    Det er ikke å komme utenom at barna, med ulik grad av følsomhet, oppfatter endret oppførsel hos mor eller far ved deres inntak av allkohol. Utfordringen i mine øyne ligger i kulturen – og så lenge drikkekulturen ikke er som i Hellas, Italia eller Spania – så vil det for 25% av oss nordmenn ligge latent å blande våre flukter, tanker, sorger med alkohold. Det finnes studier som viser tendenser på at man er genetisk disponert for å utvikle avhengighet for alkhol.

    Stiller vi da egentlig LIKT? For hva skjer egentlig om >5 millioner nordmenn handler som Marlene skriver: «Det er et valg hvert enkelt fornuftig voksent menneske må ta». – Hvor mange av disse finner vi i bursdagen til naboen med babycall i beltet og pils i hånda?

    – Hvor mange av disse har ikke snakket med barna sine om alkohol – på en måte som gjør at de får en trygg og god tilnærming?
    – Hvor mange av disse har en sønn eller datter som er mer disponert for å bli avhengig av alkohol, enn du og jeg?
    – Hvor mange av disse er med på å dra trenden over til å bli mindre flatfyll og mer Hellas? Eksempelvis ved årets julebordsesong?

    Skal man endre en drikkekultur, som flere ovenfor har nevnt – må man også kunne argumentere utfra et samfunnsperspektiv – ikke dvele med sin egen samvittighet på individnivå. For tre millioner «deg» vil alkoholen bidra til situasjoner med hygge og kvelder med et positivt fortegn. Hva slags fortegn vil den ha/få for de 1.000.000 andre.

  44. Bodil 2. november 2013 at 13:03 - Reply

    «Barnefri, helg og fest» står det. Det er helt greit, logisk og trygt å ikke drikke med barna tilstede. Men det er vel å dra den litt langt å si at man ikke kan dra på fest når man har «barnefri» eller?

  45. Hilde Jeanette Løberg 2. november 2013 at 13:17 - Reply

    Utrolig mange kommentarer! Så flott at meninger om temaet luftes og skrives. Jeg leser at mange har tatt bevisste valg, basert på opplevelser fra egen barndom. Og det er nettopp barneperspektivet det er viktig å ha i denne debatten, synes jeg.

    Hvordan er det å være barn, når vi som voksne tar våre valg? Det handler om å være bevisst seg hvordan vi opptrer som voksne, og særlig foreldre, når barna våre er tilstede. Det handler ikke om det ene glasset med vin, men det handler om glasset fører til at vi endrer vår adferd. Barn er veldig vare på foreldres endringer. De merker de lenge før vi voksne tenker at vi har endret oss.

    Mange av dere sier dere ikke fester med barn til stede. Men er det ok å feste når andres barn er tilstede? En av foreldrene som deltok på foreldremøtet i Larvik spurte også om: Hva med dobbeltmoralen – Hva gjør vi i syden?

  46. Thor 2. november 2013 at 14:04 - Reply

    nå må folk slutte og bruke drikkekulturen som unskylding. jeg bor i hus med ei 3 år gamel jente. en god øl til maten, eller en øl i sofaen utpå kvelden skader ingen. ikke blir jeg beruset og jenta ser ikke noe galt i det at de våksne tar seg en øl (vi er en øl familie, ingen her driker vin) påenget mit er at om en ikke kan stoppe på en øl til maten eller en øl i sofaen bør en ikke drikke i det helle tatt. man må kjenne seg selv. å bruke drikke kulturen vår som en unskylding er tull, det funker vis man er 17 og har vert på fest, men som voksen med barn i huset kan man ikke bruke den. når jeg vokste opp var min mor veldig opps på dette med driking, hun kunne ta seg en øl eller et glas vin til maten og det var det. når jeg ble eldre som i 12-14 år alderen fikk jeg smake en slurk (jeg synes alt med allkohol var forferdelig vondt smak) og når jeg ble enda eldre som i 15 -17 år alderen fikk jeg tilbud om en øl eller vin til maten. dermed jeg er oppvokst med alkohol i huset, til mat og kos, ikke mer. jeg kjenner folk som vokste opp i nulalkohol hjem og ble «sluppet» ut i festlivet i 16 års alderen, de første årene lå de fulle og dorlige i grøfta vær enneste helg, sennere har noen få tatt til vette mens andre har et seriøst problem. påenget er å finne den gyldne midelvei, barna skjøner at voksne en gang i blant driker øl eller vin til mat eller ved en god fim uten å bekymre seg for at de voksne skal bli fulle ( de voksne må selfølgelig kjenne sine egne grenser). og så dette med kjøring, er man virkelig så bekymret for ungens ved og veld at ungen må på sykehuset fort så kan man faktisk kjøre bil etter en øl, har ungen en sykdom som kreve at ungen må på sykehuset en gang i blant så bør jo en av foreldrene eller andre voksne i huset være ederu. men med et normalt friskt barn som sover godt ser jeg ikke det store probleme om bege foreldre tar seg en øl eller et glass vin.

  47. kristin 2. november 2013 at 14:55 - Reply

    Har ikke barn selv, så i utgangspunktet kan jeg jo drikke vin når jeg vil. Har flere venner som ikke drikker vi har ofte familiefester med barn tilstede , fokuset blir det å ha det hyggelig sammen,god mat , godt sammvær,ofte danser vi sammen. Synes det er fint at barn og voksne kan være i samme selskap og tenker at det har vi alt for lite av. Disse sammenkomstene holder vi hjemme hos hverandre, og det faller seg helt naturlig at det ikke serveres alkohol på disse festene.
    I min familie er de voksne måteholdne med alkohol, der kan voksne ta seg et glass vin eller en øl når det er barn tilstede. Dette synes jeg også er greit. Det har aldri vært slik at noen har vært synlig beruset ved disse sammenkomstene.Mine foreldre hadde den holdningen jeg så selv at mine foreldre tok et glass vi eller en øl da jeg var barn uten at jeg eller mine søsken opplevde det som noe negativt. Har aldri sett mine foreldre beruset ,eller opplevd at andre som var tilstede i familiesammenhenger var det. Ser at vi som voksne i dag nok har arvet våre foreldres alkohlvaner.

    At en av foreldrene ikke skal drikke fordi den må være kjørbar får være opp til hver enkelt familie.Opplevde en situasjon som barn der famlien var på hyttetur vinterstid og min bror ble syk, dette var før mobiltelefonens tid så utfordringen her ble å få fraktet han til lege.Ved hjelp av walike talkie lyktes det mine foreldre å få tak i noen med snøskuter som kunne kjøre de ned til begyggelse og de kom seg til legen. Dette skjedde midt på dagen så alkhol var ikke et tema.Ta bare denne med som et eksempel på at ting kan skje uansett . Det jeg og min søster kanskje lærte av det var at det er mulig å finne løsninger på utfordringer. Våre foreldre fortsatte å ta oss med på hytte og teltturer etter dette.

    Jeg kan drikke et glass med vin hvis jeg har lyst på det til god mat, av den enkle grunn at jeg synes det smaker godt.Ved spesielle anledninger kan det bli to glass, men aldri mer enn det. Alkoholen er ikke så viktig hadde alkoholfri vin smakt likt kunne jeg like gjerne drukket det. Øl og sprit drikker jeg ikke fordi jeg ikke liker smaken.

    Men det er kanskje slik av flere av oss kjenner eller har opplevd situasjoner der voksne drikker seg beruset. Noen har den holdningen at når det er bare voksne tilstede er det greit og drikke så mye en vil. Så er det kan hende holdningene til alkohol vi må gjøre noe med.
    Selv om jeg drikker synes jeg ikke det er så greit når feks. kollegaer eller venner drikker seg stup fulle på julebord eller andre fester. I slike situasjoner er det heller ikke så enkelt og si ifra, for mange er jo det å drikke forbundet med hygge og festlige anledninger. Men kan være at det å gjøre venner og kollegare oppmerksomme på deres drikkevaner er et sted og begynne.

  48. Petter 2. november 2013 at 17:37 - Reply

    Ja Eva Marita..dere er sære!

  49. Hanne 2. november 2013 at 18:04 - Reply

    Faren min drakk øl hver helg når vi var små. Foreldrene mine ble skilt når jeg var ti år, og det eneste jeg husker fra barndommen med han var at han drakk øl hver helg. Noe annet fra barndommen min husker jeg ikke!

  50. Christian Malcom Ahlsen 3. november 2013 at 11:49 - Reply

    Det er ikke lenge til Jul nå. Det hadde vært fint om alkoholen er vekk fra bordet under middagen og helst alltid.

  51. Annenine 3. november 2013 at 12:10 - Reply

    Jeg synes kommentaren «Jippi, barnefri!» er langt mer bekymringsfull enn om en mor eller far drikker et glass vin til maten mens barna er tilstede.
    Hvis det blir «Jippi!» fordi ungene reiser bort en helg, har mor/far feil fokus på livet. Det viktigste i mitt liv er ungene mine, og i de 23 årene vi har hatt barn, kan jeg nok telle «barnefrie» helger på en hånd.

    • Jeanette 4. november 2013 at 14:39 - Reply

      Dette blir for dumt. Jeg er selv en mor å synes det av og til er greit å ha litt barnefri en skjelden gang, så man faktisk kan bruke litt tid på oss voksne også.

      Om man velger å bruke barnefritiden sin på fylla, en bedre middag på restaurant med god mat og drikke eller rett og slett en kosekveld hjemme er opp til hver enkelt, men barnefri må man kunne få lov til å ha. Det betyr ikke at ikke barnet vårt betyr alt for oss for det.

      • Thor Stokke 5. november 2013 at 12:00 - Reply

        Enig! Det blir for dumt å rakke ned på folk som setter pris på en barnefri helg. Dette er viktig for egen helse. «Når man tar vare på seg selv, kan man bedre ta vare på andre», heter det så fint.. Jeg lever ihvertfall etter den «regelen». Mine barn er ikke mindre viktigere for meg fordi jeg plasserer de hos bestemor og bestefar en helg. Det er faktisk noe de vil og de har godt av.

      • Hilde Jeanette Løberg 5. november 2013 at 12:12 - Reply

        Jeg tror alle har behov for egentid. Foreldre har behov for «barnefri». Men hvordan formidler vi gleden over egentid? Kanskje er det noe som kan sies til venner ansikt til ansikt, og ikke nødvendigvis legges ut på facebook? Noe hører til i det private rom, og noe i det mer offentlige, eller?

    • Sleggemannen 10. november 2013 at 09:26 - Reply

      Samme her . Vi har 1 barnefri helg i året.

    • mona 16. februar 2014 at 18:55 - Reply

      Har alltid sett på borgestad som en seriøs klinikk med gode resultater, før jeg leser dette. Hvordan er det mulig å publisere noe som dette? Hva har dette med rusavhengighet /alkoholisme å gjøre?? Been there i 10 år og om dette er noe Borgestad står innefor ville jeg aldri reist dit eller anbefalt noen å reise dit for behandling. Hvordan kan en 10 åring bli utrygg for at mor tar et glass vin om ingen har rett og slett gjort han utrygg? og hva er galt med å si Jippi barnefri? virker som om det er det samme som å si at du ikke bryr deg om barna dine og glad for å bli kvitt dem.. Håper dette er en eventyr historie om ikke så vil nok denne 10 åringen var fast inventar i DPS om noen år, full av angst…. men det jeg reagerer mest på er hvorfor ikke vi sier ruse seg istedfor nyte…. Håper ikke dette er fagfolk på Borgestad som skriver dette… SKREMMENDE

      • Tor Søvik 30. april 2014 at 01:23 - Reply

        Jeg tror broblemstillingen er nærmere knyttet hvordan barn og voksne oppfatter alkohol og promille forskjellig, og hvor viktig det er som voksen å være bevisst dette.

    • Sara M 18. februar 2014 at 13:48 - Reply

      Jeg sier bare JIPPI!!! når jeg har barnefri, en heeel dag/helg for meg selv! Det er luksus og det trengs, selv om man savner barnet fort. Men du har tydeligvis et liv som bare kretser rundt barna dine…og da ender det ofte med at man blir veldig deprimert/ensom når de vokser opp og flytter ut..
      99% av foreldre vil gjerne ha barnefri engang iblant. Det kan jeg skrive under på! Det er helt normalt. Jeg hadde ikke klart å aldri ha barnefri..!? Men jeg er ikke noe dårlig mor av den grunn. Man må ha litt «seg-selv» tid.
      Barnet mitt er hjertet mitt og jeg elsker han mer enn noe annet, og gjør alt for han!! Men jeg (og helt sikkert han) trenger litt annen inputt av og til. Og barnevakt kan jo være gøy for barnet og, venner med barn, kusiner, fettere og tanter/onkler som passer på, eller bare en flink barnevakt. Jeg har hvertfall BARE gode minner fra det da jeg var liten…

      Everybody need some alonetime!

    • Jarle Myklebust 1. mai 2014 at 12:50 - Reply

      Er alene far til to små barn, er i 100% jobb og har fri hver andre helg, og sier gjerne jippi for og få ladet batteriene litt, men alle har sin måte og se ting på, og jeg tror nok at jippi folket ikke er mindre egnet som foreldre den de som må vri dette til noe negativt. Sier også jippi når jeg henter de igjen så ikke bli bedre viter på hvordan andre mennesker uttrykker seg.

  52. Niluge 3. november 2013 at 12:53 - Reply

    Det er lov å kjøre etter et lite glass vin, det er ikke nok for å komme over promillegrensen…
    Og ja, det er veldig greit å drikke litt vin foran barna, det viser dem at alkohol kan nytes i fornuftige mengder, bare fordi vin eller øl er godt, og ikke er skamful. Jeg foretrekker det enn at de senere oppdager alkohol med venner, og kun drikker seg overfulle, fordi ingen har vist dem noe annet.

    • Krezten Risli 4. november 2013 at 18:11 - Reply

      For det første så har vi en promillegrense på 0,2 i Norge- Man får høyere promille enn det efter ett glass vin. For det andre så hører alkohol og bilkjøring uansett ikke sammen. Så håper du ikke kjører rundt med dine håpefulle efter at du har drukket. Regner ikke med at du gjør det, men kan tolkes dit hen i henhold til komentaren du skrev her, Niluge.
      På den andre siden så er jeg helt enig i resten av det du skrev. 🙂

    • marianne scholze 30. april 2014 at 15:17 - Reply

      tror du virkelig at man kan vise barn at man kan nyte alkohol? jeg har hatt veldig mye med barn som kommer fra familier med et liberalt syn på dette med alkohol. og min erfaring er at det er en veldig god unnskyldning for foreldre som vil drikke med barn til stede. de voksne forandrer seg mye fortere enn de er klar over selv, nesten alle jeg kjenner sier at: jeg tåler å drikke forann mine barn for jeg forandrer meg ikke. for noe tøv. og et lite glass før man kjører bil????? er vel en selvfølge å ikke drikke noe som helst før man skal kjøre.hva ønsker du å lære dine barn?

  53. Kristian Finsveen 3. november 2013 at 13:30 - Reply

    Hvis man har barnefri så er det vel ingen barn som skal kjøres til noe legevakt eller sykehus i huset da?

  54. Hilde Holen 3. november 2013 at 15:16 - Reply

    Jeg synes det er mye verre at folk skriver «jippi barnefri». Hva tenker barna hvis de leser det? Vi må også lære barna at man kan nyte alkohol uten at det skal bli fyll av det.

    • Madeleine 6. november 2013 at 10:00 - Reply

      Helt enig!! «Jippi barnefri»?!?!
      Da burde man ikke fått barn, tenk det inni hodet, men for guds skyld ikke skriv det på Facebook !!!!!

  55. Aasta 3. november 2013 at 17:16 - Reply

    Hva er oddsen for å gå fra å være frisk til å må hastekjøres på sykehus samme kveld? Skal man stå klar for utrykking for en slik tanke, vil det bli utallig mange andre forholdsregler en også må ta. Her er det tydelig en liten gutt som trenger trygging, istedetfor en moralpreken til mor. Og føyer meg ellers til kommentarene over; Hvor skal barna ellers lære gode alkoholvaner om ikke gjør det hjemme? Når de slipper ut på byen som 18-åringer? Nei, ro ned folkens, alkohol er ikke farlig ved samtidig bruk av fornuft.

  56. Svein Tore Pedersen 3. november 2013 at 18:48 - Reply

    Dettan e nu væll å dra det litt langt, man kan ikke gå rundt å tænke ka viss hele tida. Trygge barn blir ikke skræmt så lætt. Om barnet e så lætt skræmt, e det kanskje fordi det e blitt oppdratt til at alt e farlig og at man SKAL være redd for alt. Man skal da ikke gjøre alt til nokka skummelt og fælt heller da. Så længe man bare tar ett glass vin nu og da, må det da være greit…

  57. Frida 3. november 2013 at 22:27 - Reply

    Hej, viktigt tema att belysa. Dock menar jag att innfallsvinkelen på detta är helt fel. Att en mor njuter barnfritt? Och koser seg med ett glas vin? En mamma är också en människa och som alla andra behöver hon en pause. ‘Jippi barnfri’ indikerer om inte annat att detta sker ganska sällan. Det är HELT okej att njuta vin och barnfritt! Och nej, en mor ska inte ha dåligt samvete för det. Och ett barn som bekymrar sig för vem som ska köra han/henne till sjukhuset? Vad med de föräldrar som har värken körkort eller bil? Att föräldrar blir fulla framför sina barn är ett problem. Men det ska, enligt min mening, inte blandas med att njuta ett par glas vin. Och ja, vin är kultur. Just därför är det viktigt att barn har med sig ett sundt och naturligt förhållande till det. Barn som skärmas från allt möjligt kommer få chock den dagen de ska ut i den verkliga världen.

  58. Eva 4. november 2013 at 09:55 - Reply

    Det blir ikke mer norskt enn dette…. Når ble det å ta seg et glass vin eller to synonymt med å ruse seg?
    Etter min mening får barn et mer normalt forhold til alkohol gjennom åpenhet, kanskje man kunne kommet bort fra den håpløse helgefylla som er i Norge? Foreldre har retten til et sosialt liv, på den måten de ønsker det, med eller uten et vinglass, selv om de har barn. Og det er jo faktisk lov i Norge å kjøre etter 1 glass vin, har det blitt fler glass finnes det taxi eller en snill nabo om det er akutt.
    Selv bor jeg i Spania og her vokser barn opp med å se vin på bordet så godt som hver dag. Ingen hemmelighetskremmerier eller mystifisering. Det er ikke ofte man ser en full spanjol, ung eller voksen, de har et helt annet forhold til alkohol, selv om de som land konsumerer mer alkohol enn Norge.
    Jeg tror som flere over at denne 4. klassingen i historien er bekymret som et resultat av generell utrygghet, dette handler ikke om alkohol om det er slik at foreldrene ikke viser seg beruset sammens med barnet.
    Barnefri gidder jeg knappt nok kommentere, klart det er lov å glede seg over voksentid.

    • therese 30. april 2014 at 19:08 - Reply

      Bra skrevet:-)kunne ikke sagt meg mere enig.

  59. Hilde Jeanette Løberg 4. november 2013 at 17:43 - Reply

    Fra Dagbladet i dag: http://www.dagbladet.no/2013/11/04/nyheter/innenriks/helse/alkohol/30136958/
    Har venner og familie som drikker for mye
    52 prosent av de spurte i en undersøkelse.

    • Frida 5. november 2013 at 12:09 - Reply

      Här står det egentligen bara att de flesta en eller annan gång har druckit för mycket. Eller känner någon som ofta gör det. Det står dock ingenting om föräldrars alkoholvanor med barn tilstede.

  60. Cecilie 5. november 2013 at 00:11 - Reply

    Alkohol er et rusmiddel på lik linje med andre rusmidler! Den eneste forskjellen er at alkohol er et lovlig rusmiddel… Det betyr ikke at skadevirkingene og konsekvensene av bruken ikke er der! Barn burde så absolutt skjermes fra voksenes bruk av alkohol uansett hvor høyt eller lavt inntaket er!!!

    • Frida 5. november 2013 at 09:27 - Reply

      Det är stor skillnad på rusmidler! Ecstasy och hasch är inte på lik linje med ett glas vin. Kropp och hjärna har en helt annan tolerans för alkohol än för tyngre droger, som faktiskt inverkar på hjärnan nästan direkt. Där BÖR man skärma barnen. Igen, blanda inte fyll med å njuta ett glas vin, och absolut inte med att ta tyngre rusmidler. Själv menar jag att det är mycket värre med föräldrar som röker, eller låter bilen stå på tomgång. Där tar faktiskt barnen skada.

      • Hilde Jeanette Løberg 5. november 2013 at 10:09 - Reply

        Det er viktig å holde fokus på hva som er tema her. Det er forskjell på om rusmidlene er lovlige eller forbudte ift voksnes bruk. MEN det barn har fokus på er ikke hvilket rusmiddel eller mengden i seg selv, det er konsekvensene av inntaket. De endringene som skjer med oss voksne. BAR (organisasjonen barn av rusmiddelmisbrukere) viser til barne- og ungdomsundersøkelsen som synovate gjorde i 2010. 2-3 barn i en gruppe på 30 har kjent UBEHAG i forhold til foreldres bruk av alkohol. 55% sier de har opplevd ubehag i forbindelse med nyttårsaften pga foreldres alkoholbruk. Viktig å barnefokuset her. Barn opplever det ubehaglig lenge før vi voksne syns vi endrer oss!!!

      • Frida 5. november 2013 at 12:25 - Reply

        Mitt poäng är egentligen bara att om man som föräldrar har ett sundt och förnuftigt förhållande till vin, så är det helt ok att njuta ett par glas vin framför barnen. Om däremot detta är ansträngt och problematiskt, så bör man nog låta bli. Barn märker av föräldrarnas sinnesstämning och förhåller sig mer till den än något annat. Trygga föräldrar har som oftas trygga barn. När barn gruer sig till jul och nyår på grund av föräldrars alkoholintag, så har det helt klart gått alltför långt. Men då är det mest sannolikt snack om mer än ett par glas.

  61. Dag Espen Erikstad 5. november 2013 at 00:23 - Reply

    Kan man ikke bare ta en taxi?

  62. fjasa 6. november 2013 at 12:11 - Reply

    Jeg er alenemor, og når jeg har barnefri hender det jeg drar på fest, byn ol, og det hender jeg blir skikkelig full også.Det hender også at jeg tar meg ett vinglass eller to i løpet av fredagskvelden med dattern min i huset, Skulle hun sette fredagskosen i vrangstrupen eller stikke fingrene inn i stekeovnen eller stikkontakten kan jeg ikke kjøre enn til legevakten. Jeg har ikke lappen, men jeg greier å ringe etter taxi jeg også gitt! Burde kanskje ikke vært lon å få barn uten førerkort også?

    • Hilde Jeanette Løberg 6. november 2013 at 12:25 - Reply

      Det har kommet inn mange kommentarer på historien om Kristian. Historien er sann. Mitt poeng er at barn tenker på andre ting enn det vi voksne gjør, og blir gjerne konkrete. I samtalen mellom helsesøster, mor og Kristian, så fortalte gutten om sin bekymring. Mor kunne berolige han med at den bekymringen skulle hun ta på alvor. Hun takket for at Kristian turde å si hva han tenkte på. Hun hadde ikke tenkt på det slik. Hun fortalte nettopp gutten at mange tar taxi av ulike årsaker, så det kunne de gjort. Hun sa også at de kunne kontaktet besteforeldrene som bor like ved. Poenget her er at voksne har sitt perspektiv og barna et annet. Hun kom gutten i møte. Unger går med bekymringer uten å si det.

      Jeg ønsker ikke å fjerne fredagsvinglasset eller ølglasset fra noen. Jeg ønsker at vi begynner å samtale om dette. Om når det er greit og når det ikke er greit. Og tenke igjennom om barn har samme tanker om hva som er hygge, som det voksne har – når de er sammen?

  63. elisabeth 7. november 2013 at 23:58 - Reply

    Synes det er mange egoistiske foreldre som snakker her…..» barna må få vite hvordan et bra alkoholkonsum er, derfor drikker jeg foran barnet mitt»…. aldri hørt noe verre før!! Barn merker,ALLTID forandring hos foreldre som drikker, Enten det er 1 glass eller 1 flaske…..OG DET ER EKKELT FOR BARNET!!

    • Annenine 17. november 2013 at 21:51 - Reply

      Jeg syns det er mange hysterisk foreldre her. Ingen barn tar skade av om mor og/eller far drikker et glass øl/vin til mate ved en spesiell anledning, som feks julaften. Alle barn forstår at dette er noe som hører kosen til, akkurat som de får brus. Mine barn får brus kun på lørdag og til fest, fordi det er da vi koser oss ekstra. Som regel drikker både mannen min og jeg brus sammen med barna, men en sjalden gang i blant, som feks på julaften, nyttårsaften eller en lørdag iblant hvis vi får lyst, tar vi oss et glass vin sammen med barna. (Altså – barna drikker fortsatt brus, det er bare vi voksne som drikker vin). Ingen av dem har tatt skade av det, og ingen av dem har noen gang syntes at det er ekkelt. To av dem er i dag voksne, og ingen av dem har tatt skade av dette. Min eksamen er bestått..

      • Solskogen 18. november 2013 at 10:23 - Reply

        Og siden dine barn ikke har tatt skade av det, så tar ingen barn skade av det, ikke sant?

      • Hilde Jeanette Løberg 18. november 2013 at 12:42 - Reply

        Igjen: Det er ikke mengden, men konsekvensene av alkoholdrikkingen som kan belaste barn. Mange foreldre er bevisste på hvordan de drikker og når de drikker – slik at det ikke blir en belastning for barn. Slik at barn ikke tar skade av det ene vinglasset i ny og ne. Andre er ikke bevisste, og det kan bli en belastning for barn på kortere, eller lengre sikt. Min oppfordring er at hver enkelt tenker etter for seg selv, om hvordan og når alkohol konsumeres med barn tilstede. Og snakker om det i vennelag og i familien.

      • marianne scholze 30. april 2014 at 15:24 - Reply

        så kan jeg nesten garantere deg, de ville ikke fortalt det til deg om de hadde tatt skade av det. og, hvorfor i all verden må dere drikke alkohol på julaften? det finnes da så mange andre dager i året som dere kan drikke vin på…la barna ha julaften, UTEN ALKOHOL. Makan til egoisme! Alle barn forstår at dette hører kosen til? Hva med kos uten alkohol. Jeg vet hva jeg snakker om, ikke kom og fortell at ingen barn har vondt av dette. Fy!

  64. Magnhild elgethun 8. november 2013 at 18:01 - Reply

    Ta en taxi hvis promillen er for høy til å kjøre, men vær edru nok til å gjøre rede for deg og ditt barn om nødvendig! Barnefri er nødvendig i ny og ne, og jammen har barna ganske godt av å vite at det finnes andre ting enn dem som også er positivt og gir glede!

  65. Svein-André 21. januar 2014 at 01:05 - Reply

    Her var det jammen mye dumme kommentarer. LOV å kjøre bil etter et glass vi? Det er promillen i blodet som avgjør det, og den oppgis ikke i antall «vinglass drukket».
    Barnefri? Jeg tar meg aldri «fri» fra mitt barn, det er et ansvar jeg med glede har resten av mitt liv. Ikke «plasserer» jeg henne hos bestemor heller. Hun besøker bestemor innimellom. Om hun har lyst til det. Og om jeg har lyst til det, så tar jeg meg noen øl med kamerater om hun skal sove over hos bestemor. Men jeg reklamerer ikke for det på FB at jeg er ute på byen. Om jeg vil at noen skal vite det, så har jeg fortsatt mulighet til å ringe og sende sms.

    Så fort et barn tenker slikt og føler seg utrygg… Ja, da har man gjort en for dårlig jobb i forkant. Hjelper å snakke med barn faktisk.. De får med seg mye mer enn man tenker. Bare et tips. 😉

  66. Elin 21. januar 2014 at 12:19 - Reply

    Ser noen skriver at det er bra at barna lærer at alkohol kan nytes i fornuftige mengder, slik at de ikkje drikker seg overfulle som ungdommer. Men all forskning er jo VELDIG klare på at barn som er vant med/ser alkohol bli drukket heime, drikker mye mer som ungdommer enn barn som ikkje er vant med å se alkohol heime. Så det er kun en myte – som en hører brukt av foreldre som drikker alkohol (mindre el større mengder) i barnas selskap.

    Spør man barna, har eg ALDRI hørt at de liker at foreldrene drikker selv i små mengder. Det er ikkje mengden som teller, men usikkerheten med at det drikkes alkohol…

  67. Janne 21. januar 2014 at 21:34 - Reply

    ELIN!

    Hvilken forskning refererer du til siden du bruker dette som en påstand?

    Dessuten lurer jeg også på hvor barna får all denne informasjonen om alkohol?

    og dens virkning. Sist men ikke minst, hvorfor henge seg opp i hva foreldre skriver og ikke skriver på sine sider???? Fri eller ikke fri.

    Jeg syns vi heller burde rette oppmerksomheten mot de situasjonene som FAKTISK er bekymringsfulle. Skal vi skåne barna for absolutt alt, tror jeg ikke det er bra i lengden heller…..

  68. Tor 22. januar 2014 at 23:52 - Reply

    Jeg synes personlig at det er uheldig å legge ut kommentarer på Internett som kan oppfattes som «hvor godt det er å få barna ut av huset». Nesten alle som har barn vet å sette pris på alene tid for det er noe man ikke har ofte, samtidig er det nå slik at huset kan bli litt tomt. Men når balansen er god og det kommer frem gleden av kvalitetstid med barn og familie så er det vel greit å fremheve kvalitets tid for seg selv. Men kutt nå ut den dumme frasen «godt å bytte ut ungene med et glass vin for en kveld». Det som står på en lapp kan forsvinne, men på Internett kan tekst i prinsippet stå til evig tid.

  69. Camilla M 16. februar 2014 at 23:28 - Reply

    Utrolig bra skrevet!
    Jeg fyller 20, sønnen min ble nettop 2 år, og jeg er ikke sammen med barnefaren. Så fordi jeg har barnefri annenhver helg, ikke det at jeg drikker alkohol, så er jeg dårlig rollemodell? Det at man har en annen vinkel på livet som ung aleinemor er ingen skam, mener og føler jeg. Beklager, men før folk vet hvordan det er å være alenemamma, student og husmor, så har de heller ingen grunn til å bekymre seg over at jeg er litt glad for å ha barnefri slik at jeg kan pleie meg selv litt. For, det betyr ikke at jeg ikke elsker sønnen min over alt på jord, men man blir sliten av å være alene, og som ung trenger man å utagere! Det gjør man jo selvfølgelig som 30,35,40 åring også.

  70. Marte 17. februar 2014 at 01:49 - Reply

    Man nevner vel at man er barnefri i facebook statusen også for at ingen skal bekymre seg for at barnet, ikke for at man «endelig» er kvitt dem for en kveld.

  71. IshMi Bohn 17. februar 2014 at 12:30 - Reply

    «Jippi – tid for meg selv» – høres bedre ut…. 😉

  72. Gry 17. februar 2014 at 13:45 - Reply

    Jippi barnefri, blir jo tatt helt ut av proposjoner her..alltid er det noen som skal mene det ene og det andre om hvordan folk oppdrar og ikke..å feie for egen dør er et forlengst glemt kapittel..»rister oppgitt på hodet»

  73. Britt Katrine 18. februar 2014 at 10:44 - Reply

    Hvorfor må man lære barn at et glass vin i helgen er farlig? Å farliggjøre alkohol har aldri vist seg å funke med barn. Barn hungrer etter dialog, de står der klare med tusen spørsmål og meninger. Mitt råd er: ikke vær helt nazi og slutt å drikk for å være et godt eksempel. Men lær barnet hva alkohol er. Kan love deg at det ikke er like kult å drikke vin hvis det er en «mamma ting» sammenlignet med «ooh,dette er noe alle i klassen gjør,men mamma syns det er farlig..kult!»

    Som nylig voksen vet jeg en del om drikkekulturen i ungdomstiden. Veldig mange, spesielt jenter som tåler minst i utgangspunktet, starter med sin første smak av alkohol på en fest. De kjenner ikke til grenser, de vet ikke hva det vil si å bli mest mulig drita, og selv om det er gøy å bli full i ungdomstiden, er det ingen jente som syns det er så stas å ende opp bevisstløs på en fest og kaste opp dagen etterpå.

    Fortell ungen din i dag hva alkohol er. Vis at det ikke er farlig, men fortell hvorfor det nettopp kan være svært farlig. Hvis ikke du lærer opp din unge og bare sier «nei nei nei», kommer samfunnet til å gjøre det.

    Vil også så at innlegget hadde mange gode poeng,og er en veldig viktig tema! Bra at det blir tatt opp!

  74. Sara Kristine 18. februar 2014 at 11:14 - Reply

    Prat med barnet ditt, vær åpen, og gjerne nyt et glass vin i ny og ne. Barn bør ikke, etter min mening, bli helt skjærmet for at alkohol kan nytes med måte. Jeg tenker at problematikken ligger i hvor ofte en skal ha vinkos. Blir det fredag og lørdag hver eneste helg med bare et glass vin, viser en ikke et sunt forhold til alkohol, selv om det bare er i små mengder. Jeg var selv som barn en av dem som tydelig merket forskjell på de voksne ved en liten mengde, og følte stort ubehag når det ble for ofte. Jeg tenker at de store forskjellene i kommentarene under ligger i hvordan vi opplevde møtet med alkohol som barn. Jeg er hverken uenig eller enig, fordi jeg har en forståelse for at mennesker er forskjellige, men jeg må påpeke at jeg ville ikke satt barna inn i bilen etter å ha drukket et glass vin (!!!) Jeg har ikke barn selv (enda), men jeg vil nok kunne nyte et glass alkohol i spesielle anledninger med barn tilstede. Vanlige hverdager og helger kan jeg likegreit kose meg med kakao, brus eller smoothie. Har egentlig aldri forstått hvorfor alkohol må være tilstede for å kunne kose seg.

  75. Gro Kristin Solum 18. februar 2014 at 13:41 - Reply

    Mange aleneforeldre har skjelden alenetid, der de kan gjøre voksenting uten barna. Å skrive «Jippi, barnefri» er ingenting galt med.
    Tror folk må slutte å flisespikke så veldig, å henge seg oppi ordvalg.

    At foreldre tar seg et glass vin eller to på fredagskvelden, burde ikke bekymre barna.
    Da den gutten i historien her gikk til helsesøster med sin bekymring ang at om noe skjedde han , hvem skulle kjøre han til legen da.
    Helsesøster burde være profosjonell nok å si at man kan ta taxi. Er ikke alle som har sertifikat og bil. De må ta taxi eller finne andre måter de også..

    Nei, så lenge man har et greit forhold til alkohol, og ikke drikker seg overstadig beruset samme med barna. Så kan jeg ikke se at dette er noe veldig stort tema. Annet enn at man på en grei måte forteller barna at det de drikker er voksenbrus og ikke noe for barna.
    Helsesøster og bloggskriver her burde heller ikke hause det opp til mer enn hva det er. For det er vel når man hauser opp å gjør en situasjon til hva den ikke er, at det blir et problem..

  76. neledam123 18. februar 2014 at 20:02 - Reply

    Hvorfor er det så viktig å nyte alkohol? Er det noe vi MÅ ha her i livet? Jeg ønsker heller å lære barna mine at det går ann for voksne å ha det gøy UTEN alkohol, heller enn å lære dem at voksne på død og liv må nyte dette «rusmiddelet». Det med barnefri-greiene har jeg ingen kommentar til, temaet i artikkelen skulle vel handle om voksnes alkoholforbruk og i den grad det påvirker barna deres, selv i små mengder.

  77. Annika M-B 19. februar 2014 at 23:48 - Reply

    Så man er en dårlig forelder dersom man har tatt et glass alkohol og ikke kan kjøre til sykehuset?
    Hva med alle foreldre som ikke har lappen, eller ikke bil? De burde kanskje ikke FÅ barn, da?
    Ærlig talt, med den begrunnelsen kan jo ingen drikke, noensinne – for TENK om noen i familien/selskapet skulle bli dårlige og måtte fraktes til sykehus?
    Og siden man ikke vet HVEM som blir dårlig så må alle være edru…
    Det er en grunn til at vi har noe kalt «ambulansetjeneste» her i landet, og en relativt grei drosjedekning i tillegg.

    Og ja, jeg sier «Barnefri» med et smil.
    Har 50/50-deling av samvær, og ser nok av aleneforeldre (særlig mødre) som sitter hjemme og sipper i helgen når barna er hos den andre forelderen fordi de ikke ANER hva de skal finne på når barna ikke er der.
    MITT barn trenger i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for å være borte fra stakkars mamma som sitter hjemme og er ensom, trist og forlatt – han kan kose seg hos pappa i trygg visshet om at mamma finner på voksenting og har det heeelt greit selv om hun er alene.

  78. Hilde Jeanette Løberg 20. februar 2014 at 08:53 - Reply

    Det er utrolig hvor mange som har lest bloggen (over 190.000) og hvor mange kommentarer som har kommet inn. Da har jeg oppnådd noe…? Ønsket mitt med innlegget er som det står, å får oss til å begynne å reflektere om når og hvordan vi drikker. Hva med barna?

    I Synovtaes barne- og ungdomsundersøkelse fra 2010 – hvor barn mellom 8-24 år har blitt spurt om de noen gang har kjent en høytid belastende pga foreldres rusbruk, så var svaret: Påske 38%, sommer48%, jul 49% og nyttår 55%. Dette er mye! 55% svarer at de har kjent at nyttårsaften har vært BELASTENDE for dem pga foreldres rusbruk. Det handler om hvordan vi spør. hadde det blitt spurt om foreldrene hadde vært fulle, så hadde nok svaret vært betydelig lavere. Men her er spørsmålet om hva barna opplever. Det kan handle om at voksne ler mer, blir mer høyrøstet, mer opptatt av de andre voksne enn barna, lukter anderledes. Barn reagerer på annet enn det vi voksne kanskje tenker på?

    Man er ikke en dårlig forelder om man ikke kan kjøre bil og må ta taxi. Har man drukket et glass vin og barnet blir syk, så finnes det taxi og ambulanser. Poenget er at barn tenker på andre ting enn det vi voksne gjør. Hvordan ivareta det?

    «Barnefri» er også et tema i bloggen. Alle trenger alenetid og barnefri! Men hvordan og hvor formilder vi gleden over det? Må alt skrives i offentligheten? Hvordan vil det bli oppfattet?

    Takk for at dere har lest og kommentert. Håper dette blir et tema som dere kan diskutere i venneflokken og foreldregrupper, slik som Stavern skole har gjort.

    Og så er fokuset mitt her: Prøv å innta barnets perspektiv. Noen ganger er det vanskelig, og noen ganger betyr det at vi må endre på noe vi selv gjerne vil ha og liker – og da blir det kanskje litt ubehagelig for oss voksne?

    Ingen barn og familier er like. Det er mange elementer som spller inn på hvordan vi opplever ting – f.eks. ulike risiko- og beskyttelsesfaltorer vi har rundt oss.

    Og «Vi har alle et syn på hva barn er og hvordan barn bør behandles(barnesyn). Vi har en forståelse av hva vi tror er sant. (kunnskapssyn). Vi har noen verdier vi mener mennesker bør leve etter. Og vi har en gradering av verdier. Det er de kulturfaktorene vi har med oss i livet, som i hovedsak bestemmer våre store valg i livet – slik som karriere, partner, bosted, relasjoner og familie.Men de er også med å bestemme hvilke tiltak, metoder og teorier som vi synes virker fornuftige og riktige. Når vi møter tiltak, metoder og teorier som vi ikke synes virker meningsfulle, er det sannsynligvis fordi de kolliderer med vårt private verdisystem…» (rvts sør)

  79. Merethe olsen 11. mars 2014 at 22:33 - Reply

    Uff så trist og lese disse kommentarene… Ett flott innlegg Hilde Jeanette , og et sååå utrolig viktig tema og ta opp.

  80. E 25. april 2014 at 11:37 - Reply

    Det skal selvfølgelig være mest fokus på barna, men det er hysterisk å kritisere folk som setter pris på egentid. Å ta et glass vin når barna er tilstede er null problem, er det krise kan man ta taxi, det ville vært akkurat det samme som om mor ikke hadde førerkort.

  81. Eva Halvorsen 28. april 2014 at 22:06 - Reply

    «Utrolig bra tema! Viktig at det blir tatt opp og ufarliggjort. Dette vil skape en tankerekke og bevisstgjøring hos den enkelte» Ja , hvem er det som sier det?

    Disse «ovenfra og ned»-foreldrene som lever gjennom barna sine? Eller de de faktisk gjelder? Hadde jeg vært aleneforsørger med alkoholproblematikk- og uten førerkort med dårlig samvittighet på toppen av det hele (De fleste med denne typen problemer har faktiskt det) ville jeg ikke følt meg særlig bedre etter å ha lest dette. Jeg mener at problematikken blir tatt i en feil ende og er som rene pornografien for de «perfekte» foreldrene som har som målsetting å skåne sine barn for enhver form for alkoholkonsum. Jeg syntes dette åpner for en svart-hvitt tenking som er et dårlig utgangspunkt for dialog

    Forskning peker mot at ingen alkohol i hjemmet er veien til saligheten, nemlig avhold fra alkohol. Flott, hvis det er målet. Jeg vil heller lære barnet mitt å nyte et glass rødvin enn å bli forferdet og fordømmende over andre mennesker som ikke deler mitt syn på livet.

    Facebook-statusen til alenemammaen sier ingenting om hennes evner til å være forelder. Det er ikke riktig ende å ta tak i hvis man skal nå ut til foreldre med reelle problemer på dette området. Overdrevet alkoholkonsum er gjerne et tegn på noe underliggende og det er vel heller her man må ha som målsetting å nå ut til mennesker/foreldre med alkoholprobler. Fordømmelse virker mot sin hensikt vil jeg tro..Jeg er selv alkoholikerbarn og vet at dette feltet er stort, komplisert og tabubelagt.

    Det er alltid bra med bevisstgjøring, åpenhet og dialog men det må gjøres på en måte hvor de som trenger hjelp blir møtt og forstått.

  82. Undrende 29. april 2014 at 18:23 - Reply

    Måtehold er vel et stikkord.. Et par glass vin mens barna er hjemme skader ingen. Unnskyldningen om at en ikke kan kjøre er litt vel tynn. Hva med de som ikke har lappen eller bil??

  83. Mayrita 30. april 2014 at 17:11 - Reply

    Utrolig flott skrevet! Håper mange tenker seg som før de tar det ene glasset. Det er helt ok å kunne kose seg etter en hard uke, men mange velger å bruke det som en slags «unnskyldning», og for meg blir det veldig feil. Har selv vokst opp med en som «bare» skulle ha en øl til maten, eller vin til desserten. Man skal huske: at uansett om du tar en enhet så MERKER barnet forskjell i atferden din! :-).

  84. Monika Solberg 30. april 2014 at 18:53 - Reply

    Blir veldig lei meg av alle unnskyldningene for å drikke, og å publisere lykken over at barna er borte, og forstår at dette jg nå skriver er VELDIG provoserende.

  85. Astrid Diegelmann 30. april 2014 at 19:57 - Reply

    jeg er litt oppgitt over at Borgestadklinikken ta denne vinklingen i saken.
    Jeg synes at man skal være en godt forbilde for barna og barna skal også lære om hvor skadelig og farlig rusmiddler egentlig er. Men lærer barne det hvis vi som foreldre bare drikker hemmelig etter barna har lagd seg? Ønsker jeg, at mine barn skal lære at man aldri drikker på ukedager men at man blir drittings i helga? At man MÅ drikke til flasken er tomt? Nei, nei og atter NEI!
    Jeg er oppvokst i et hjem hvor mine foreldrene aldri drakk seg full, hverken med eller uten meg tilstede. Dem kunne kose seg av og til (ikke ofte) med et glass vin eller øl om kvelden, men aldri mer en det. Jeg kan ikke hukse at jeg har opplevd mine foreldrene drittings, ikke engang påvirket av alkohol. Dem drakk aldri mer en et etter to glass og jeg har som barn aldri oppfattet det som negativ eller problematisk. Jeg har hatt en fin og veldig trygg barndom og føler at jeg også har lært å handtere alkohol på en ansvarsfull måte.
    Og nå prøver jeg å gjøre det samme her med mine barn. Jeg drikker meg aldri full, har ærlig talt aldri skjønnt hvorfor man gjør det heller. Jeg liker en godt vin eller øl, men drikker ikke mer en et eller to glass. Selv hvis jeg er ute på byen, så kjører jeg bestandig med bil og koser meg maks uten å drikke en eneste dråpe. Man må ikke drikke for å ha det gøy!
    Jeg prøver å være en godt forbilde for mine barn. Vi er for eksempel forholdsvis restrektive i bruk av tv’n her i huset. Den står aldri på som bakgrunnsstøy og både mannen min og jeg ser ikke mye på tv. Barna lærer tidelig at tv’n er noe man slår på når man vil se et bestemt programm og at den etterpå blir slått av igjen. Dette er noe barna ser at vi gjør og dem gjør det også, det har blitt helt naturlig for dem.
    Like naturlig er det for dem å se at vi kan drikke et eller to glass vin, enten til en bedre middag eller bare fordi vi nyter det. Barna har aldri sett meg eller mannen min drittings, fordi vi drikker oss aldri drittings. Dem har heller aldri sett oss beruset og dem assosiere mange ting med ferie eller høytider, men ikke alkohol.
    Mine gutter er fortsatt små, men når dem har blitt eldre så skal jeg også snakker med dem om alt som er farlig i forhold til rusmiddler. Men så håper jeg at når dem er gammelt nok å drikke alkohol, at dem da har lært av vårt forbilde. Barna lærer ihvertfall ikke noe bra ut av alkohol blir stigmatisert, tabubelagt og at man drikke hemmelig og i skjul.

  86. Morten Eliseussen 15. mai 2014 at 11:27 - Reply

    Alle mennesker fortjener litt barnefri og fri fra hverdagen.. Og gjerne med et glass vin eller noen øl sammen med gode venner..
    Syns dette er å gi vanlig folk dårlig samvittighet..
    Men alt har en balanse, er klart at man ikke skal drikke med små barn i nærheten..
    Men det er en helt annen diskusjon enn å kunne nyte litt frihet med alkohol og gode venner..

  87. Meg 15. mai 2014 at 13:32 - Reply

    Veldig rart å lese kommentarene nedover når jeg ser så mange som legger fokus på det å ha barnefri. Det da ikke det dette innlegget handler om!!!! Og jeg er skråsikker på at Hilde Jeanette Løberg unner alle foreldre en barnefri helg innimellom. Dette innlegget handler om barn og barnas følelser når det kommer til voksne og alkohol. Det er et viktig tema. Og ja, det skjer at barn føler seg utrygge eller bekymret når det kommer til voksne og alkohol, og det må vi ta på alvor!!

    Hvorfor skal man absolutt skryte av at man skal drikke alkohol? Hvorfor må alkohol nevnes på den måten som Hilde Jeanette Løberg skriver om i dette innlegget hvis det gjør barna utrygge? Så lenge det er en mulighet for at man kan skåne barna fra å føle seg utrygge eller bekymret så tenker jeg at en ikke skulle ofre det en tanke engang.Og om en har lyst til å drikke alkohol når en har barnefri, så kan en jo faktisk bare gjøre det, uten å måtte skryte av det og hyle det ut til verden!

  88. Anonym rusfri rusavhengig 15. mai 2014 at 20:55 - Reply

    Kjenner at det koker litt i topplokket her nå, for det ser ut til at så mange her har misforstått hvilket poeng forfatteren vil frem til. For det første – «jippy, barnefri…» Dette handler ikke om din rett som forelder til å (ikke) få alenetid. Alle trenger tid for seg selv, for å lade opp batteriene litt. Men her kan jeg selv si, at som barn kunne jeg ha blitt veldig lei meg hvis jeg så denne statusen på moren min sin facebook. Til og med i dag, som 23 åring kunne denne statusen stukket inn i hjerteroten (bor 8 timer hjemmefra). Poenget er ikke at du ikke trenger/fortjener «barnefri» (liker ikke dette ordet, omfurmulerer til egentid). Poenget er hvordan det oppfattes og oppleves for barnet hvis foreldrene sier jippi for å «slippe» å være med barnet. Så hvis man kobler det opp til alkohol. Uansett om det er en øl eller en flaske vin du skal drikke, «jippi, barnefri og kan endelig nyte et glass vin», kan igjen tolkes som at du mye heller vil ha vin, enn å tilbringe tid med barnet ditt. Jada, du fortjener det glasset med vin, jeg hører du sier det. Men tenk over hvor, hvordan og hvorfor du sier det. Hva med «jippi, skal bli godt med litt egentid og helg»? (Godt sagt av noen tidligere i kommentarrekken).

    For det andre. Jeg kan også med egen erfaring nevne hvordan jeg selv ble usikker – og fremdeles kan synes det er ubehagelig hvis foreldrene mine «nyter» alkohol. Det handler ikke om hvor mye, eller hva de drikker, men med en gang det glasset/boksen/flasken treffer leppene, er det noe med dem som forandrer seg. Sant skal sies at mamma ikke drikker særlig ofte, likevel føles det ubehagelig fordi det er noe i øynene som forandrer seg. Et sløvete blikk. Annerledes tonefall i stemmen. Hvis jeg trenger henne, stiller hun opp da? Eller er hun den andre mammaen, den som ikke tenker på lille meg lenger?

    Denne kommentaren er skrevet av tidligere rusavhengig, som selv har egenerfaring med dette. Og ja, alkohol gir fremdeles en rus – selv om det er et lovlig rusmiddel. Tror du ikke at et glass vin forandrer deg like mye som 2-3 trekk av en joint gjør? Tro om igjen, for det gjør det.

    Ikke undervurder endringene som skjer med deg når du tar et glass vin. Selv om ikke du ser det. Barn ser det. Barn føler det.

    – Rusfri rusavhengig i tilfriskning

  89. Stein H Larsen 15. mai 2014 at 23:14 - Reply

    Her snakkes det som man har vett til – en haug med idioter.

    Selv har jeg ikke barn, men er alltid like overrasket over foreldre som bruker ordet «barnefri». Man har faktisk aldri fri fra ansvaret for egne barn – edru eller full. Hvis dere blir så jæsklig slitne av egne barn burde dere tenkt på det før dere produserte dem – it takes to for a tango….

  90. […] Jeg har de siste årene lagt mer og mer merke til hvor stort fokus vi har på alkohol i våre liv. Tidligere blogginnlegg har beskrevet hvordan det legges ut informasjon på sosiale medier om at «vinen skal frem fordi […]

Legg igjen en kommentar